Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pana Donalda Tuska Prezesa Rady Ministrów w sprawie wyjaśnienia przez rząd wybranych zagadnień związanych z bezpieczeństwem państwa – w świetle skierowania przez Radę Ministrów projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, podpisanego w Wilnie dnia 17 lipca 2012r.
Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
Prezes Rady Ministrów
W sprawie :wyjaśnienia przez rząd wybranych zagadnień związanych z bezpieczeństwem państwa – w świetle skierowania przez Radę Ministrów projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, podpisanego w Wilnie dnia 17 lipca 2012r.
Szanowny Panie Premierze!
Przykładowo:
Rozporządzenie wydane na podstawie art.4ust.2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (w sprawie wykonywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania obronności kraju) oraz rozporządzenie MON wydane na podstawie art. 121 ust. 6 ustawy Prawo lotnicze (w sprawie sposobu współdziałania organów zarządzania ruchem lotniczym z Siłami Powietrznymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) szczegółowo określają sposób współpracy strony wojskowej i cywilnej w zakresie użytkowania przestrzeni powietrznej. Co więcej oba te akty stanowią podstawę prawną do zawierania odpowiednich porozumień roboczych oraz uzgadniania procedur współpracy odpowiednich podmiotów strony cywilnej i strony wojskowej. Oba te rozporządzenia w żadnym stopniu nie odnoszą się do sytuacji jaka powstanie po ustanowieniu FAB (Funcional Air Space Block)
Pytanie 1. Czy nastąpiła lub czy nastąpi korekta tych i innych aktów prawnych tak aby polska strona wojskowa mogła posiadać podstawę prawną do zapewnienia współpracy z organami zarządzania ruchem lotniczym strony litewskiej w ramach Baltic FAB, analogicznie jak to ma miejsce w stosunku do polskich organów zarządzania ruchem lotniczym?
Kolejne Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia organu dowodzenia obroną powietrzną oraz trybu postępowania przy stosowaniu środków obrony powietrznej w stosunku do obcych statków powietrznych niestosujących się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym (Dziennik Ustaw rok 2011 nr 254 poz. 1522) określa, między innymi, tryb postępowania przy stosowaniu środków obrony powietrznej w ramach ochrony granicy państwowej, w stosunku do obcych wojskowych i cywilnych statków powietrznych niestosujących się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym oraz organu dowodzenia obroną powietrzną, w tym zakres i sposób współdziałania organu dowodzenia obroną powietrzną z państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym oraz z organem dowodzenia Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO.
To rozporządzenie również nie uwzględnia istnienia FAB.
Pytanie 2 Zatem w jaki sposób i na jakiej podstawie będą prowadzone operacje powietrzne w ramach ochrony naszej granicy państwowej w sytuacji, gdy zamiast państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, w części naszej przestrzeni powietrznej, która będzie pod kontrolą litewskiego organu służb ruchu lotniczego?
Pragnę ponadto zwrócić uwagę, iż w części polskiej przestrzeni powietrznej ustanowiono struktury przestrzeni powietrznej wykorzystywane do szkolenia lotniczego Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej.
Struktury te to TSA (Temporary Segregated Area) i TRA (Temporary Reserved Area) są projektowane i ustanawiane oraz zarządzane na podstawie przepisów rozporządzenia wydanego na podstawie art. 121, ust. 5 pkt. 1 i 2 ustawy Prawo lotnicze. Również to rozporządzenie nie zawiera żadnego odniesienia do sytuacji, jaka powstanie po ustanowieniu FAB i organów powołanych na podstawie umowy międzyrządowej, której ratyfikacja jest aktualnie procedowana.
Proszę również o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Pytanie 3 Kto zatem będzie odpowiedzialny za projektowanie i ustanawianie struktur przestrzeni powietrznej w ramach FAB w tej części powietrznej, która znajdzie się pod kontrolą litewskich służb ruchu lotniczego? Polskie, narodowe organa zarządzania przestrzenią powietrzną czy ustanowione dla potrzeb zarządzania FAB ciała powołane na mocy porozumienia, które teraz procedujemy?
Pytanie 4 Czy Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło prace analityczne dotyczące skutków ustanowienia Baltic FAB dla zapewnienia bezpiecznego i skutecznego szkolenia lotniczego Sił Powietrznych i jakie są wyniki tych prac i czy mogą być one udostępnione lub opublikowane?
Pytanie 5 Czy Ministerstwo Obrony Narodowej uczestniczyło w konsultowaniu wstrzymania wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego UE nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej, tzw. SERA (Standardised European Rules of Air) czyli wspólnotowego prawa lotniczego i czy ma świadomość że do 4 grudnia 2014 w obu częściach Baltic FAB będą obowiązywać różne przepisy ruchu lotniczego, bowiem Polska wstrzymała stosowanie przepisów SERA a strona litewska wprowadziła je w życie z dniem 4 grudnia 2012r.?
Pytanie 6 Jak sytuacja związana z brakiem uzgodnień dotyczących stosowania przepisów SERA przez litewskich kontrolerów ruchu lotniczego zapewniających usługi dla szkolenia polskich załóg w naszej przestrzeni powietrznej, w której tych przepisów się nie stosuje, wpłynie na bezpieczeństwo wykonywania tych operacji lotniczych?