Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Ministra Skarbu Państwa Pana Mikołaja Budzanowskiegow sprawie aktualnej sytuacji w Polskich Liniach Lotniczych LOT S.A. dotyczącej pilotów i pracowników.
Pan Mikołaj Budzanowski
Minister Skarbu Państwa
Interpelacja poselska:
w sprawie aktualnej sytuacji w Polskich Liniach Lotniczych LOT S.A. dotyczącej pilotów i pracowników.
Szanowny Panie Ministrze
Istotną kwestią warunkującą wysoki poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych są kwestie utrzymywania posiadanych certyfikatów i podnoszenia uprawnień a także szkolenia pilotów na nowe typy statków powietrznych będące w składzie floty powietrznej PLL LOT oraz wysokich kompetencji pozostałych pracowników tejże spółki.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Ilu pilotów zostało przeszkolonych a także ilu planuje się przeszkolić jeszcze w 2013r. na nowym typie samolotu Boeing 787 – Dreamliner (B 787)?
2. W jakim ośrodku odbywało się przeszkolenie pilotów na B 787?
3. Ile trwa wykupiony przez PLL LOT moduł szkoleniowy dla Pilotów B 787?
4. Jakie są dotychczas poniesione koszty przeszkolenia pilotów na B 787 i kto za nie zapłacił?
5. Jak długo ważny jest certyfikat uprawniający do pilotowania tego typu statku powietrznego i towarzyszące temu szczegółowe warunki?
6. Co aktualnie się dzieje z pilotami posiadającymi stosowne uprawnienia na B 787 przez okres przestoju wynikający z wyłączenia przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) do odwołania – wszystkich tego typu statków powietrznych.
7. Czy PLL LOT będzie zwalniał i ewentualnie kiedy pilotów operujących statkami powietrznymi Boeing 767 (B 767) będących w dyspozycji narodowego przewoźnika?
8. Czy PLL LOT nie mając opracowanej siatki polaczeń i wiedzy o tym jaką dysponuje flotą powietrzną w związku z uziemieniem B 787 będzie przeprowadzał program dobrowolnych odejść pilotów?
9. Ile PLL LOT planują pozbyć się osób z firmy ze wskazaniem – ile osób z jakiego obszaru, a w przypadku pilotów, ilu z którego typu samolotu?
10. Ile osób PLL Lot chce docelowo zatrudniać do końca 2013r.
11. Czy PLL LOT posiada zabezpieczenie na wypadek długiego postoju samolotu B 787 w pilotach posiadających stosowne uprawnienia na B 767 i samolotach B 767 czy tez planuje ich zwolnic i oddać w marcu 2013?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek