Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych.
Szanowny Panie Ministrze,
W dniu 1 września 2015r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji udostępniło do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i zaopiniowania projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (dalej: „Rozporządzenie”). Projektowana zmiana zakłada w szczególności zmianę §31 ust.1 rozporządzenia, w ramach którego wprowadza się rozwiązanie umożliwiające zakończenie procesu dystrybucji częstotliwości lub zasobów orbitalnych w dniu następującym po 115 dniu aukcyjnym II etapu aukcji. Dodatkowo w przepisach przejściowych uwzględniono nie tylko przyszłe aukcje, ale również aktualne postępowanie na 19 rezerwacji częstotliwości, trwające od 10 lutego 2015r.
Z uwagi na trwający już proces rozdysponowywania częstotliwości, Minister skrócił do 7 dni termin na zgłaszanie uwag do wyżej wymienionego projektu rozporządzenia. W ramach konsultacji publicznych swoje wątpliwości do wyżej wymienionego projektu zgłosiły liczne organizacje branżowe i biznesowe, w tym m.in. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Business Centre Club oraz operatorzy telekomunikacyjni będący uczestnikami trwającej aukcji.
Do najważniejszych zastrzeżeń wniesionych w toku konsultacji publicznych należy zaliczyć naruszenie licznych przepisów, w tym Ustawy Prawo Telekomunikacyjne, Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a także naruszenie niezależności Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wynikającej z art.3 Dyrektywy 2002/21/WE. Zdaniem opiniodawców postulowane przez Ministra Administracji i Cyfryzacji zmiany w rozporządzeniu nie gwarantują zachowania interesów Skarbu Państwa (rozporządzenie dopuszcza zwycięstwo ofert znacząco niższych z pominięciem ofert wyższych), a nawet istotnie ten interes narażają (ryzyko związane z zaskarżeniem wyniku aukcji, której reguły zostały zmienione, co może spowodować roszczenie odszkodowawcze względem Skarbu Państwa). Dodatkowo w opinii dr hab. Ryszarda Piotrowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego projekt rozporządzenia jest niezgodny z wynikającymi z art.2 Konstytucji RP zasadami przyzwoitej legislacji, z zasadą ochrony praw nabytych, zasadą niedziałania prawa wstecz, jak i zasadą proporcjonalności.
Wątpliwości są o tyle ważniejsze, że rozstrzygnięcie trwającej od 10 lutego 2015r. aukcji na rezerwację 19 częstotliwości będzie miało znaczący wpływ na dalszy rozwój rynku telekomunikacyjnego w Polsce oraz jakość i ceny usług telekomunikacyjnych.
Z uwagi na powyższe proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji analizowało potencjalne ryzyka
i skutki dla budżetu państwa wynikające ze zmiany zasad przeprowadzenia aukcji w trakcie trwania postępowania? - Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji rozważa rezygnację ze zmiany wspomnianego Rozporządzenia, szczególnie uwzględniając liczne zastrzeżenia merytoryczne i prawne oraz wątpliwości związane ze zgodnością postulowanych zmian z Konstytucją RP?
- Czy w kontekście postulowanych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zmian w przepisach dotyczących przeprowadzania aukcji na częstotliwości nie należałoby doprowadzić do unieważnienia trwającego postępowania na rezerwację 19 częstotliwości i ogłoszenia nowej aukcji już na nowych zasadach, eliminując w ten sposób ryzyko ewentualnego zaskarżenia wyników postępowania
i potencjalnych roszczeń względem Skarbu Państwa ze strony oferentów?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek