Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pana Donalda Tuska Prezesa Rady Ministrów w sprawie aspektu prawnego zarządzania i eksploatacji, w tym inwestycji kapitałowej, drogi wodnej przebiegającej kanałem a wodami płynącymi
Interpelacja poselska
w sprawie aspektu prawnego zarządzania i eksploatacji, w tym inwestycji kapitałowej, drogi wodnej przebiegającej kanałem a wodami płynącymi
w sprawie aspektu prawnego zarządzania i eksploatacji, w tym inwestycji kapitałowej, drogi wodnej przebiegającej kanałem a wodami płynącymi
Pani Premierze,
Stan żeglugi śródlądowej w Polsce pokazuje obraz wielu dziesięcioleci zaniechań
i braku inwestycji, szczególnie o charakterze komercyjnym – do wykorzystania w aspekcie użytkowania i prowadzenia działalności gospodarczej na istniejących drogach wodnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2001r. prawo wodne prawo własności wód przynależy Skarbowi Państwa, innym osobom prawnym albo osobom fizycznym – art.10, ust.1 ustawy.
Płynące wody publiczne – tj. należące do Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego – nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu poza przypadkami określonymi
w ustawie – art.10, ust.2 i3.
Obecnie prawa właścicielskie do śródlądowych dróg wodnych wykonuje prezes krajowego zarządu gospodarki wodnej.
W związku z tym, iż inwestycje konieczne do przywrócenia, bądź rozszerzenia funkcji żeglownych szlaków wodnych stanowią znaczące kwoty dla budżetu państwa zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:
1. Czy rząd rozważa możliwość wykorzystania w odniesieniu do śródlądowych szlaków wodnych konstrukcji prawnej partnerstwa publiczno-prywatnego? Jeśli tak to w odniesieniu do jakiego zakresu inwestycji i zarządzania drogami wodnymi?
2. Czy rząd jest w posiadaniu opracowań, które mogą określić opłacalność przyjęcia konstrukcji partnerstwa publiczno-prywatnego dla rozwoju żeglugi śródlądowej
w Polsce?
3. Czy bierze się pod uwagę możliwość zastosowania prywatnej lub w konstrukcji partnerstwa publiczno-prywatnego własności śródlądowej drogi wodnej biegnącej kanałem lub rzeką? Jak pozycjonuje się w tej sytuacji interes publiczny (np. innych potencjalnych użytkowników drogi wodnej)?
i braku inwestycji, szczególnie o charakterze komercyjnym – do wykorzystania w aspekcie użytkowania i prowadzenia działalności gospodarczej na istniejących drogach wodnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2001r. prawo wodne prawo własności wód przynależy Skarbowi Państwa, innym osobom prawnym albo osobom fizycznym – art.10, ust.1 ustawy.
Płynące wody publiczne – tj. należące do Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego – nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu poza przypadkami określonymi
w ustawie – art.10, ust.2 i3.
Obecnie prawa właścicielskie do śródlądowych dróg wodnych wykonuje prezes krajowego zarządu gospodarki wodnej.
W związku z tym, iż inwestycje konieczne do przywrócenia, bądź rozszerzenia funkcji żeglownych szlaków wodnych stanowią znaczące kwoty dla budżetu państwa zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:
1. Czy rząd rozważa możliwość wykorzystania w odniesieniu do śródlądowych szlaków wodnych konstrukcji prawnej partnerstwa publiczno-prywatnego? Jeśli tak to w odniesieniu do jakiego zakresu inwestycji i zarządzania drogami wodnymi?
2. Czy rząd jest w posiadaniu opracowań, które mogą określić opłacalność przyjęcia konstrukcji partnerstwa publiczno-prywatnego dla rozwoju żeglugi śródlądowej
w Polsce?
3. Czy bierze się pod uwagę możliwość zastosowania prywatnej lub w konstrukcji partnerstwa publiczno-prywatnego własności śródlądowej drogi wodnej biegnącej kanałem lub rzeką? Jak pozycjonuje się w tej sytuacji interes publiczny (np. innych potencjalnych użytkowników drogi wodnej)?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek