Interpelacja poselska
w sprawie stanu realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad odszkodowania, kar umownych oraz udzielonych gwarancji bankowych po rozwiązaniu umowy na budowę odcinka autostrady A4 Brzesko-Wierzchosławice z polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB GRANIT w lutym 2011 roku.
Szanowny Panie Ministrze,
W lutym 2011 roku generalny wykonawca budowy odcinka autostrady A4 (na odcinku 21 km) między Brzeskiem i Wierzchosławicami – polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB GRANIT wypowiedziało kontrakt GDDKiA.
Winą za rozwiązanie umowy podległa Panu Ministrowi GDDKiA obarczyła wykonawcę wskazując na opóźnienia w budowie autostrady. Z kolei przedstawiciele konsorcjum argumentowali, iż powodem odstąpienia od umowy przez generalnego wykonawcę były zaległości z tytułu wynagrodzenia za wykonane prace zgodnie z wymogami umowy.
GDDKiA w komunikatach prasowych po rozwiązaniu kontraktu zapowiadała publicznie, iż naliczyła wykonawcy kary umowne w wysokości 10% wartości kontraktu z kwoty 622 milionów złotych. Ponadto według posiadanych przeze mnie informacji bank macedoński – Komercjalna Banka A.D. w Skopje udzieliłw 2010 r. gwarancji konsorcjum na kwotę około 18 milionów złotych. Żądanie wypłaty z tej gwarancji zostało uruchomione przez GDDKiA w I kwartale 2011 r.W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
·Czy na rachunek GDDKiA wpłynęła kwota około 18 milionów złotych z tytułu udzielonych gwarancji przez macedoński bank Komercjalna Banka A.D. w Skopje?
·Czy GDDKiA wyegzekwowała kary umowne w wysokości 10% wartości kontraktu (tj. 62 mln PLN z kontraktowej kwoty 622 mln PLN) a także inne kary wynikające zm.in. konieczności robót naprawczych, zabezpieczenia urządzeń i wykopów, itd.?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek