Poniżej zamieszczam interpelację w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących statusu, harmonogramu realizacji oraz finansowania Budowy drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór – w związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2015 roku – Program Śląsk 2.0.
Szanowana Pani Premier
Od kilku lat kwestia konieczności podjęcia budowy drogi S-11 przebiegającej przez województwa śląskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie podnoszona była w wielu w wystąpieniach przedstawicieli Sejmu oraz przez szereg samorządów wojewódzkich i lokalnych. Przedstawiciele rządu i GDDKiA kilkakrotnie prezentowali informacje dotyczące tej sprawy na posiedzeniach Parlamentarnego Zespołu do spraw budowy drogi ekspresowej S-11, któremu mam zaszczyt przewodniczyć. W związku z skierowaniem pod koniec 2014 roku do konsultacji (termin minął 31 stycznia 2015) projektu rządowego z „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” z Parlamentarny Zespołu do spraw budowy drogi ekspresowej S-11 y w dniu 28 stycznia br. wyraził stanowczy sprzeciw wobec nieumieszczenia na żadnej z list (podstawowej i rezerwowej) budowy drogi ekspresowej S-11. Jedynie obwodnica Tarnowskich Gór w województwie śląskim znalazła się w projekcie programu rządowego i to dopiero na liście rezerwowej. Do dnia dzisiejszego Rada Ministrów nie przyjęła nowej wersji rządowego programu budowy dróg krajowych pomimo upływu prawie sześciu miesięcy od zakończenia konsultacji społecznych. W województwie śląskim na konieczność budowy śląskiego odcinka S-11 w tym budowie obwodnicy Tarnowskich Gór z uwzględnieniem jej połączenia z węzłem autostradowym w Piekarach Śląskich wskazały miedzy innymi: Rada Miasta Tarnowskie Góry, Rada Miasta Piekary Śląskie oraz Rada Powiatu Tarnogórskiego. Na konieczność podjęcia tej inwestycji wskazał również w swoim stanowisku w dniu 28 stycznia Parlamentarny Zespół do spraw budowy drogi ekspresowej S-11.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 30 stycznia zawarto w tej konkretnej kwestii następujący zapis cyt.
„Budowa drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór
Do domknięcia sieci dróg ekspresowych i autostrad na terenie Śląska i Małopolski Zachodniej, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, konieczna jest budowa drogi ekspresowej S11, zwłaszcza jej odcinek na wysokości miejscowości Tarnowskie Góry. Pozwoli to na budowę szybkiego połączenia Śląska, poprzez wyprowadzenie ruchu z aglomeracji śląskiej oraz wybudowanej autostrady A1 Pyrzowice-Sośnica (skrzyżowanie z autostradą A4) w kierunku
Poznania oraz dalej Pomorza Środkowego. Korytarz ten znajduje się na sieci kompleksowej TEN-T, tak więc został on oceniony jako jeden z docelowych elementów kluczowej sieci transportowej w Polsce.” (strona 25-26 Programu Śląsk 2.0).
Treść uchwały Rady Ministrów rządu nie zawiera w tym miejscu koniecznych i niezbędnych wyjaśnień dotyczących statusu, harmonogramu realizacji oraz finansowania projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór.
W związku z niejasną dla mnie treścią zapisu w uchwale Rady Ministrów zwracam się do Pani premier z następującymi pytaniami.
- Czy zadanie pod nazwą Budowa drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór zawarte w uchwale Rady Ministrów Śląsk 2.0 dotyczy realizacji pełnego przebiegu drogi ekspresowej S-11 od Kępna w województwie wielkopolskim w tymobwodnicy Tarnowskich Gór wraz z połączeniem do węzła autostradowego A1 Piekary w województwie śląskim ? Czy też zadanie to polega jedynie na budowie obwodnicy ekspresowej Tarnowskich Gór w ciągu drogi krajowej numer 11 z jej połączeniem z węzłem autostradowym A1 Piekary?
- Jaką kwotę Rada Ministrów przeznaczyła na realizację powyższego zadania z uwagi na to iż w przyjętym dokumencie rządowym nie zawarto w tej materii jakiekolwiek informacji? Jakie jest źródło finansowania tego zadania inwestycyjnego?
- Jaki jest harmonogram realizacji tego zadania inwestycyjnego z uwagi na to iż w przyjętym dokumencie rządowym nie zawarto w tej materii jakiekolwiek informacji?
- Jaki jest w dniu dzisiejszym status tego zadania inwestycyjnego z uwagi na fakt, iż nie został on ujęty na liście podstawowej projektu rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023”, który to program nie został do chwili obecnie przyjęty pomimo upływu prawie sześciu miesięcy od zakończenia konsultacji społecznych.
- Czy zapis w uchwale Rady Ministrów Śląsk 2.0 pt. Budowa drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór stanowi dla GDDKiA podstawę do pilnego uruchomienia jeszcze w 2015 roku środków finansowych na prace przygotowawcze dla realizacji tego zadania inwestycyjnego?(ostatnie wydatki na analizy dotyczące realizacji tego zadania inwestycyjnego zostały poniesione w 2007 roku)
Z poważaniem
Jerzy Polaczek