Poniżej zamieszczam interpelację w sprawie wyjaśnień dotyczących braku podstawy prawnej do wykonywania lotów bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej.
Szanowna Pani Premier
Mimo upływu w 2013 roku terminu brak jest do dzisiaj podstawy prawnej do wykonywania lotów przez systemy bezzałogowe w polskiej przestrzeni powietrznej. Przy okazji jest to skandalicznym hamulcem dla Narodowego Programu Systemów Bezzałogowych i paraliżem zastosowań cywilnych.
W ślad za moją interpelacją poselską do ministra obrony narodowej w sprawie realizacji Narodowego Programu Systemów Bezzałogowych przedkładam interpelację dotyczącą braku podstawy prawnej do wykonywania lotów przez te systemy bezzałogowe w polskiej przestrzeni powietrznej. To sytuacja jest skandaliczna i świadczy o braku współpracy ministerstw kierowanego przez Panią rządu i stawia pod znakiem zapytania realizację Narodowego Programu Systemów Bezzałogowych. Paraliżuje też cywilne zastosowania tych systemów.
W ramach dużej nowelizacji ustawy Prawo lotnicze z dnia 30 czerwca 2011, która weszła w życie 19 września 2011, dokonano istotnej zmiany przepisów określających sposoby i warunki i wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedur współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego. Wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym wykonywanie lotów bezzałogowych jest dopuszczone, przy założeniu spełnienia określonych wymogów dotyczących wyposażenia tychże statków wykonujących takie loty oraz kwalifikacji personelu lotniczego.
Najistotniejsze dla zastosowań wojskowych ale nie tylko, jest użytkowanie przestrzeni powietrznej przez bezzałogowe statki powietrzne poza zasięgiem wzroku operatora.
Minister transportu na podstawie art. 126 ust 5 ustawy prawo lotnicze, jest zobowiązany do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i warunków wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedur współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego.
Ten akt prawny ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego wykonywania lotów bezzałogowych statków powietrznych w naszej przestrzeni powietrznej. Rozporządzenia tego do dziś nie wydano łamiąc przepisy ustawy prawo lotnicze i najbardziej podstawowe zasady tworzenia prawa.
Mając na uwadze znaczenie poruszonych kwestii uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Narodowy Program Systemów Bezzałogowych opracowany przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego został osadzony w ramach polskiego porządku prawnego określającego sposoby wykorzystania przestrzeni powietrznej?
- Czy istnieje elementarna, zagwarantowana w Konstytucji współpraca pomiędzy organami naszego Państwa w sytuacji, gdy jeden z najważniejszych organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo narodowe proponuje realizację programu, którego w polskiej przestrzeni powietrznej nie da się zrealizować, ponieważ brak jest podstawy prawnej do wykonywania lotów objętych programem?
- Jak to możliwe aby konstytucyjny minister dopuścił do tego aby rozporządzenie, którego ostateczny termin wydania minął 18 marca 2013, nie było procedowane do dnia dzisiejszego?
- Czy Pani Premier zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaniedbań legislacyjnych w omawianym obszarze, nie tylko z uwagi na Narodowy Program Systemów Bezzałogowych, ale również w związku z blokadą rozwoju prężnego sektora cywilnych systemów bezzałogowych, czy wykorzystywaniem tych systemów do bezprawnego wykonywania lotów transgranicznych w celach niezgodnych z prawem, takich jak przemyt przemyt, czy ostatnio przerzucanie przez granicę polsko-niemiecką środków wczesnoporonnych?
- Czy minister właściwy do spraw transportu uczestniczył w tworzeniu Narodowego Programu Systemów Bezzałogowych i zagwarantował uregulowanie stanu prawnego umożliwiającego bezpieczne wykonywanie lotów statków objętych tym programem?
- Czy dopuszczalne jest planowanie znacznych wydatków przez ministra Obrony Narodowej na realizację programu, którego znaczenie dla obronności jest niekwestionowane a jednocześnie do dzisiaj brak jest podstawy prawnej uniemożliwiającej pełne wdrożenie tego programu?