Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pani Premier Elżbiety Bieńkowskiej w sprawie wyjaśnienia niezgodności pomiędzy złożonym wnioskiem o dofinansowanie taboru Pendolino do Komisji Europejskiej, a projektem połączeń w nowym rozkładzie jazdy pociągów obowiązującym od grudnia 2014r. na przykładzie miasta Gliwice.
Szanowna Pani Premier,
Kolejni ministrowie infrastruktury deklarowali w 2013r. i 2014r. wdrożenie, począwszy od rozkładu jazdy wchodzącego w życie w grudniu 2014r., połączeń dalekobieżnych wykonywanych przez 20 nowo zakupionych składów taboru Pendolino.
Ostatnie deklaracje Zarządu PKP Intercity SA, szeroko komentowane w mediach
w województwie śląskim wskazują, iż pomimo wcześniejszego zaplanowania nie będzie realizowanego połączenia docelowego do Gliwic. Taki stan rzeczy wywołał uzasadnione protesty mieszkańców Regionu i przedstawicieli władz samorządowych m.in. Gliwic (liczba mieszkańców 187 tys.) i Zabrza (liczba mieszkańców 180 tys.). Ograniczenie połączeń wykonywanych przez Pendolino dotyczy również np. Bielska-Białej (liczba mieszkańców 174 tys.), czy Rzeszowa (liczba mieszkańców 183 tys.).
Protesty środowisk samorządowych są tym bardziej uzasadnione, iż ograniczenie siatki połączeń Pendolino na przykładzie Gliwic, stoi w jaskrawej sprzeczności z treścią wniosku
o dofinansowanie zakupu taboru Pendolino złożonego w instytucjach europejskich.
Szanowna Pani Premier,
Pragnę przypomnieć, iż ostateczny – znowelizowany wniosek o potwierdzenie wkładu finansowanego również ze środków europejskich, w którym pojawiły się dodatkowe odcinki np. Gliwice, został we wrześniu 2013r. przekazany do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W miesiącu październiku 2013r. po otrzymaniu pozytywnej opinii Jaspers, został przekazany do Komisji Europejskiej przez ministra infrastruktury.
Argumentem uzasadniającym włączenie dodatkowych odcinków (w tym Gliwic), było poprawienie rentowności całego projektu „Pendolino”, po to aby PKP Intercity SA uzyskiwało zwiększone przychody ze sprzedaży biletów pasażerom korzystającym na tych dodatkowych stacjach węzłowych z szybkich połączeń dalekobieżnych wykonywanych przez ten tabor.
W związku z powyższym, oczekuję od Pani Premier jako ministra odpowiedzialnego m.in. za transport kolejowy, niezwłocznego wyegzekwowania od spółki PKP Intercity SA, aby w nowym rozkładzie od grudnia 2014r. połączenia realizowane przez Pendolino, były zgodne z wnioskiem złożonym do Komisji Europejskiej, co stanowi element uzyskania jego wsparcia finansowego środkami europejskimi.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Z jakich powodów PKP Intercity SA wycofała się z niektórych wcześniej pisemnie zadeklarowanych w Komisji Europejskiej połączeń taborem Pendolino,
w szczególności Gliwic przez Zabrze, mających zapewnić, zgodnie ze złożonym wnioskiem, poprawę rentowności spółki?
2. Jak w związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ocenia ryzyko związane z możliwym „zamrożeniem” dofinansowania europejskiego w świetle niezgodności wniosku złożonego przez PKP Intercity SA w Komisji Europejskiej
w zakresie ograniczonej siatki połączeń taboru Pendolino?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek