Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pani Elżbiety Bieńkowskiej, Minister Infrastruktury i Rozwoju, w sprawie nieprawidłowości przy wprowadzaniu zmian organizacyjnych w Polskich Liniach Kolejowych.
Szanowna Pani Premier,
Zarząd Polskich Linii Kolejowych SA planuje wprowadzenie w tej największej spółce kolejowej w Polsce zmian organizacyjnych. Mają one polegać przede wszystkim na likwidacji sekcji eksploatacji, co w konsekwencji może prowadzić do likwidacji zakładów linii kolejowych. Z obecnej liczby 125 sekcji do końca tego roku planuje się pozostawić jedynie 76, a do końca przyszłego roku 70.
Związki zawodowe broniące praw pracowników spółki od kilku miesięcy próbują poznać podstawowe, konkretne założenia i wyliczenia ekonomiczne stojące u podstaw proponowanych zmian. Zarząd spółki zbywa jednak partnerów społecznych w odpowiedzi przesyłając im ogólnikowe pisma z których wyłania się jedynie arogancja w stosunku do tysięcy pracowników.
Z informacji, które posiadam wynika, że proponowane zmiany organizacyjne dotkną kilka tysięcy osób. Choć władze spółki zapewniają, że „zmiany w strukturze Sekcji w 2014 r. nie wiążą się ze zmniejszeniem liczby etatów pracowników szczebli podstawowych w Sekcjach eksploatacji oraz liczby etatów personelu nadzorczego i kierowniczego” to jednak skala prowadzonych zmian i wcześniejsze doświadczenia pozwalają mieć wobec takich stwierdzeń poważne i uzasadnione wątpliwości.
Zapowiedziane zmiany zgodnie z deklaracjami władz spółki mają zakończyć się już w październiku bieżącego roku.
W związku z powyższym oczekuję od Pani, jako ministra odpowiedzialnego za transport i bezpośrednio nadzorującego pracę spółek kolejowych zrzeszonych w Grupie PKP, skłonienia władz spółki Polskie Linie Kolejowe do prowadzenia rzetelnego dialogu społecznego co pozwoli zachować spokój społeczny.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Co sprawia, że zarząd spółki uważa, iż te zmiany są konieczne?
2. Ilu dokładnie pracowników dotkną proponowane zmiany? Czy wiążą się z tym jakieś zwolnienia?
3. Jakie jest ekonomiczne uzasadnienie proponowanych zmian?
4. Jaki jest klucz likwidacji sekcji, a co za tym idzie – zakładów?
5. Jakie są kryteria tworzenia nowych jednostek i w jaki sposób utworzono te kryteria?
6. Czy likwidując sekcję poprawimy bezpieczeństwo ruchu kolejowego?