– Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym weszła niedawno w życie. Ostateczna wersja przyjęta przez Sejm nie zawiera jednak zasady wyłączności. To rozwiązanie jest uznane za dopuszczalne przez uregulowania europejskie. Przyjęto zatem rozwiązanie liberalne. W tej kwestii w dyskusji pomiędzy ministrem infrastruktury a ministrem finansów, przewagę osiągnął ten drugi – stwierdził poseł Jerzy Polaczek podczas targów Silesa TSL Expo 2011.
Parlamentarzysta mówił także o prawie unijnym, które w 2015 r. utworzy towarowe korytarze kolejowe. Dwa z nich będą przechodzić przez Polskę. – Nowa dyrektywa unijna w sprawie korytarzy transportowych ma spore znaczenie dla Śląska. Każdy z tych korytarzy od 2015 r. będzie zarządzany na poziomie ponadnarodowym, czyli z poziomu komitetu wykonawczego. To będzie wpływać także na decyzje inwestycyjne, również na Śląsku, gdzie jest generowane 45 proc. ruchu na sieci PKP PLK – zaznaczył Polaczek.
Poseł wniósł postulat, aby na temat infrastruktury na Śląsku rozpocząć szeroko zakrojoną debatę. – Trzeba nawiązać dyskusję międzygałęziową, odnośnie inwestycji drogowych, lotniczych i kolejowych, aby wychwytywać wąskie gardła na Śląsku, które decydują o harmonogramach i decyzjach politycznych, tak na poziomie ogólnokrajowym, jak i regionalnym – podkreślił.
Źródło: Rynek Kolejowy, www.rynek-kolejowy.pl.