Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Premiera Donalda Tuska w sprawie nadzoru nad lotnictwem cywilnym w Polsce.
Interpelacja
Szanowny Panie Premierze,
W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój lotnictwa, pojawiło się szereg nowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie szkolenia lotniczego, obsługi technicznej, przewozów lotniczych czy też świadczących usługi lotnicze. W lotnictwie ogólnym jest rejestrowanych coraz więcej statków powietrznych. Rośnie zatem ilość wykonywanych operacji lotniczych, zarówno komercyjnych jak i niekomercyjnych.
Jednakże, ostatnie dni pokazują, że wraz ze wzrostem tych operacji, dochodzi do wypadków lotniczych, których skutki są dla wielu osób tragiczne. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy, jest nieskuteczne sprawowanie przez państwo nadzoru nad lotnictwem cywilnym.
Dlatego też chcę zadać Panu Premierowi kilka pytań, które odnoszą się do tego zagadnienia:
1. Jakie zmiany kadrowe nastąpiły w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) od chwili jego powstania w 2002 r? Proszę podać o ile etatów zwiększyła się część administracyjna urzędu, a o ile część związana z inspekcjami i bezpośrednim nadzorem nad lotnictwem.
2. Jaką ilość podmiotów obecnie nadzoruje Prezes Urzędu oraz jak zmieniała się liczba tych podmiotów od 2002 r.?
4. W jaki sposób minister transportu planuje nadzorować lotnictwo ogólne, w tym obce (zarejestrowane w innym kraju, niekoniecznie unijnym), szczególnie w kontekście ostatnich wypadków lotniczych (w Pile, Częstochowie czy Radomiu)?
5. W jaki sposób minister transportu planuje zapewnić bezpieczeństwo polskich obywateli przewożonych przez przewoźników operujących z Polski (będących pod nadzorem Prezesa Urzędu jaki i obcych), biorąc pod uwagę niewystarczające zasoby ludzkie ULC?
6. Jakie działania legislacyjne podjął minister transportu w celu prawnego i skutecznego ograniczenia łamania przepisów lotniczych przy wykonywaniu operacji lotniczych i dlaczego te działania są mało skuteczne?
7. Dlaczego minister transportu nie wyposażył podległych sobie inspektorów ULC w uprawnienia podobne do tych, które posiadają inne instytucje np. ITD czy UTK? W tych instytucjach inspektor może, na mocy posiadanych uprawnień, niezwłocznie powstrzymać działania niezgodne z przepisami. Tymczasem inspektor ULC takich uprawnień nie ma, może tylko wezwać do współpracy Policję, która nie zawsze ma możliwość natychmiastowego pojawienia się na miejscu zdarzenia. Przekłada się to na niską skuteczność nadzoru lotniczego w stosunku do osób łamiących przepisy.
8. Czy i jeśli tak, to jakie niezgodności stwierdziły audyty prowadzone przez organy Unii Europejskiej i ICAO w ULC w zakresie zasobów ludzkich (ich ilości i kwalifikacji) w ciągu ostatnich 5 lat? Czy podjęto, a jeśli tak, to jakie, działania w związku z tymi niezgodnościami? Jakie sa rezultaty tych działań?
9. Czy minister transportu zna wyniki tych audytów i jakie podjął działania z tym związane?
10. Niepokojącym trendem dotyczącym nadzoru nad lotnictwem cywilnym na terytorium Polski jest zmniejszenie budżetu ULC. W 2013 r. obniżono go z 53,9 do 50,2 mln w stosunku do roku 2012. Jakie katastrofy muszą jeszcze zaistnieć, żeby ULC był właściwie dofinansowany, aby mógł spełniać swoje funkcje nadzoru lotniczego zgodnie ze swoim przeznaczeniem?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek