Poniżej zamieszczam pismo skierowane do Pani Elżbiety Bieńkowskiej, Minister Infrastruktury i Rozwoju, w sprawie podpisania porozumienia pomiędzy Politechniką Śląską a PKP S.A oraz Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju dotyczącego tworzenia (realizacji) Centrum Dydaktyczno-Naukowego Kolejnictwa w Sosnowcu (Stacja Maczki Bór)
W związku z uzyskaną informacją dotyczącą planowanego podpisania porozumienia pomiędzy Politechniką Śląską a PKP S.A oraz Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju dotyczącego tworzenia (realizacji) Centrum Dydaktyczno-Naukowego Kolejnictwa w Sosnowcu (Stacja Maczki Bór) chciałbym przekazać następujące uwagi w tej sprawie:
1. Od dwóch tygodni w mediach krajowych i zagranicznych opisywana jest sprawa likwidacji Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej. Jest to jedyna tego typu Katedra w Polsce i jedna z niewielu w Europie realizująca granty kolejowe polskie i europejskie za które była między innymi nagradzana (2012 r.) przez światową organizację kolejową UIC.
2. Nie jest zrozumiane przez środowisko studenckie i kolejowe (załącznik 1), byłych ministrów Transportu (załącznik 2), władze województwa śląskiego i całej społeczności polskiej związanej z transportem szynowym jak można likwidować tak znakomitą Katedrę Transportu Szynowego która jest między innymi:
– Koordynatorem Polskiej Platformy Technologicznej Transportu Szynowego;
– od 15 lat jest organizatorem Nagrody Ministra Transportu dla najlepszej pracy habilitacyjnej, doktorskiej, magisterskiej i inżynierskiej z dziedziny TRANSPORT;
– członkiem międzynarodowych organizacji transportowych;
– ma 3-ch profesorów specjalistów kolejowych znanych w kraju i za granicą, w tym 2-ch członków Komitetu Transportu PAN;
– od ponad 30 lat kształci kadry dla kolei
a w jej miejsce powoływać za grube miliony złotych „twór”, który nie ma tradycji, nie ma kadry i nie ma najmniejszych szans na rozwój w kraju a tym bardziej zagranicą.
3. Sądzę, że Pani Minister została wprowadzona w błąd przy realizacji tej inicjatywy która na samym początku zakładała (władze PKP S.A., Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju) utworzenie silnego Wydziału Transportu Kolejowego, który miał koordynować rozwój kolei w Polsce i kształcić kadry inżynierskie dla kolei oraz kadry naukowo-badawcze kolejowe a nie być kolejnym Centrum bez specjalistycznych kadr kolejowych i przyszłości. Zagadnienie to zostało między innymi opisane w przesłanej do Pani Minister Strategii ROZWOJU PRZEMYSŁU I TRANSPORTU SZYNOWEGO W OPARCIU O INNOWACJE ORAZ BADANIA NAUKOWE W POLSCE DO 2030 ROKU Pol-Tech-Kol-2030 opracowane przy współudziale pracowników likwidowanej Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej.
4. Przekazane powody likwidacji Katedry Transportu Szynowego (finansowe, kadrowe) przy tych informacjach i tych działaniach Pani Minister i władz PKP S.A. budzą duże zdziwienie i niepokój szczególnie, jeżeli weźmie się pod uwagę informację Kierownika tej Katedry Profesora Marka Sitarza przesłaną JM Rektorowi Politechniki Śląskiej w zakresie przyczyn likwidacji (załącznik 4).
5. Jednocześnie chciałbym poinformować, że środowisko kolejowe w kraju i zagranicą z dużą uwagą śledzi losy Katedry Transportu Szynowego i ewentualnego nowo powoływanego Przez Panią Minister Centrum Dydaktyczno-Naukowego. Decyzje w tych sprawach będą miały duży wpływ na dalszy rozwój kolei, przemysłu i nauki kolejowej w Polsce.
Na koniec chciałbym jako były Minister Transportu, poseł na Sejm RP oraz jeden z pięciu posłów reprezentujących różne opcje polityczne członków Rady Naukowo-Dydaktycznej Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prosić Panią Minister o przeanalizowanie jeszcze raz sprawy likwidacji tak ważnej dla transportu Polski Katedry i powołania nowego Centrum.
Jednocześnie zgłaszam chęć pomocy przy podejmowaniu tak ważnej dla Nas wszystkich decyzji.
Z poważaniem
Jerzy Polaczek