Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących zakupu samolotów AIRBUS (C-295 CASA MPA/ASW) bez przetargu dla Marynarki Wojennej.
Szanowny Panie Premierze,
W kontekście decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej odnośnie wyboru śmigłowców wielozadaniowych koncernu AIRBUS, pragnę nawiązać do innych Pana Ministra decyzji, tj. zakupu samolotów dla Marynarki Wojennej.
Z dostępnych w mediach informacji wynika, że w 2012r. resort obrony narodowej zdefiniował potrzebę pozyskania dla Marynarki Wojennej za ponad 600 mln złotych trzech samolotów kompleksowego rozpoznania oraz zwalczania okrętów podwodnych. Planowano pierwotnie przeprowadzenie pełnej procedury konkurencyjnej wyłonienia ich dostawców. Procedury tej jednak nie przeprowadzono, co było bezpośrednio skutkiem decyzji Pana Ministra. Uznał Pan bowiem, że kontrakt powinien otrzymać koncern AIRBUS w trybie z wolnej ręki i w tym celu MON przygotował stosowną decyzję. Jednocześnie wartość zamówienia miała wzrosnąć z ok. 600 złotych mln do 1,4 mld.
Z kolei w 2014r. z dostępnych informacji medialnych dowiedzieć się można, że w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Inspektorat Wsparcia MON w Bydgoszczy rozpoczął budowę specjalnych hangarów, w celu zapewnienia przechowywania jeszcze nie kupionych od AIRBUS-a samolotów.
Mając powyższe informacje na uwadze proszę Pana Ministra o precyzyjne wyjaśnienie następujących kwestii:
- Czy jest faktem, że w marcu 2013r. zaakceptował Pan dokument o nazwie „Koncepcja osiągania zdolności w zakresie rozpoznania akwenów morskich oraz ich wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych z wykorzystaniem samolotów C-295 MPA/ASW”, w którym wskazał Pan na zakup 3 samolotów C-295 MPA/ASW wraz z logistyką i szkoleniem za kwotę 1,4 mld zł, wskazując tryb zamówienia publicznego z wolnej ręki? A jeśli tak, to proszę Pana Ministra o podanie szczegółowego uzasadnienia trybu z wolnej ręki zastosowanego wobec zakupu samolotów C-295 CASA MPA/ASW produkowanych przez Airbus.
- Kiedy zatwierdził Pan Minister zakup samolotów kompleksowego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych, który został zgłoszony do pozyskania przez MON i jaka była przewidziana kwota na ten cel? Kiedy zatwierdził Pan zakup samolotów C-295 CASA MPA/ASW, który został zgłoszony do pozyskania przez MON i jaka była przewidziana kwota na ten cel?
- Koncern AIRBUS od lat wykorzystuje produkowane przez siebie samoloty, tworząc ich różne konfiguracje w zależności od potrzeb odbiorcy. M.in. w ten sposób powstały samoloty do wykonywania patroli morskich (MPA-Maritime Patrol Aircraft), zwalczania okrętów podwodnych (ASW-Anti-Submarine Warfare) oraz wczesnego ostrzegania (Airborne Early Warning & Command – AEW). Każdy z tych statków powietrznych to nowy przedmiot zamówienia, który powinien być zrealizowany w ramach odrębnych postępowań.
Czym zatem kierował się Pan Minister wprowadzając do planu modernizacji technicznej armii zakupu konkretnego samolotu C-295 CASA MPA/ASW, który jako nowy sprzęt wojskowy nie znajdował się na wyposażeniu polskiego wojska i w związku z tym powinien zostać pozyskany w konkurencyjnym postępowaniu?
- Czy decyzja pana Ministra zlecającego z wolnej ręki koncernowi AIRBUS kontrakt na dostawę trzech samolotów CASA C-295 MPA/ASW była uprzednio opiniowana przez Biuro Procedur Antykorupcyjnych MON? A jeśli tak to jakie było stanowisko tego Biura?
- Czy faktem jest, że w 2013r. Inspektorat Wsparcia MON realizował zlecone mu przez ministerstwo zadanie budowy infrastruktury na lotnisku Marynarki Wojennej w Cewicach (Siemirowice), które obejmowało budowę „jednostanowiskowego hangaru postojowo-obsługowego” z możliwością wykonywania pełnego zakresu obsług samolotu nie mniejszego niż CASA C-295MPA/ASW” oraz budowę dwustanowiskowego hangaru postojowego zabezpieczającego eksploatacje samolotu CASA C-295 MPA/ASW?
Wobec powyższego precyzyjnie opisanego zlecenia na jakiej podstawie prawnej Inspektorat Wsparcia MON opisał przedmiot zamówienia z użyciem nazw samolotów CASA C-295MPA/ASW, skoro nie znajdowały się one na wyposażeniu polskiej armii?
- Czy poprzez zlecenie z wolnej ręki koncernowi AIRBUS zakupu samolotów dla Marynarki Wojennej o wartości nawet 1mld 400 mln złotych w oparciu o własna decyzję administracyjna Pana Ministra, zakładał Pan offset, który w tego rodzaju postępowaniu byłby możliwy do zastosowania?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek