Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pani Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej w sprawie poniesionych wydatków i uzyskanych wpływów w roku 2013 przez Krajowy Fundusz Drogowy oraz planowanych w 2014 r. wpływów i wydatków związanych z umowami na budowę i eksploatację autostrad koncesyjnych
Szanowna Pani Premier!
Część polskiej sieci autostradowej funkcjonuje w ramach tzw. systemu koncesyjnego. W ramach tego systemu rząd zawarł umowy z podmiotami prywatnymi na budowę oraz eksploatację następujących odcinków tychże autostrad:
1. A1 Gdańsk – Toruń, ok. 150 km (Gdańsk Transport Company SA),
2. A2 Nowy Tomyśl – Konin, ok. 150 km (Autostrada Wielkopolska SA),
3. A2 Nowy Tomyśl – Świecko, ok. 105 km (Autostrada Wielkopolska II SA),
4. A4 Katowice – Kraków,ok. 60 km (Stalexport Autostrada Małopolska SA).
System ten funkcjonujący w ramach Krajowego Funduszu Drogowego generuje zarówno wpływy jak i wydatki.
Zwracam się uprzejmie do Pani Premier o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakie środki wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego i jakie poniósł on płatności na rzecz podmiotów zarządzających autostradami płatnymi w 2013r.? Jakie środki zostały zaplanowane odpowiednio po stronie wpływów i wydatków w Krajowym Funduszu Drogowym w 2014r.?
2. Jakie środki wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego od spółki GTC SA i jakie poniósł ten fundusz wydatki wynikające z płatności za dostępność autostrady A1 eksploatowanej przez tenże podmiot w 2013r.? Jakie środki zostały zaplanowane w 2014r. po stronie wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego dla eksploatowanego przez ten podmiot odcinka autostrady A1 Gdańsk – Toruń?
3. Jakie środki wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego od spółki AW II SA
i jakie poniósł ten fundusz wydatki wynikające z płatności za dostępność autostrady A2 eksploatowanej przez tenże podmiot w 2013r.? Jakie środki zostały zaplanowane w 2014r. po stronie wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego dla eksploatowanego przez ten podmiot odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin?
4. Jakie środki wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego od spółki AW II SA i jakie poniósł ten fundusz wydatki wynikające z płatności za dostępność autostrady A2 eksploatowanej przez tenże podmiot w 2013r.? Jakie środki zostały zaplanowane w 2014r. po stronie wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego dla eksploatowanego przez ten podmiot odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko?
5. Jakie środki wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego od spółki SAM SA i jakie poniósł ten fundusz wydatki wynikające z płatności za dostępność autostrady A4 eksploatowanej przez tenże podmiot w 2013r.? Jakie środki zostały zaplanowane w 2014r. po stronie wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego dla eksploatowanego przez ten podmiot odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków?
7. Czy w 2013r. Krajowy Fundusz Drogowy poniósł wydatki (w jakiej kwocie)
w związku z koniecznością ewentualnej wypłaty wynikającej ze zdarzeń określonych
w umowach o budowę o eksploatację autostrad płatnych w sytuacji, w której odpowiedzialność odszkodowawczą przejmuje Skarb Państwa? Czy przewiduje się wydatki w tym zakresie w 2014r. i czego ewentualnie mogą one dotyczyć?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek