Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie zagrożenia finansowania realizacji i budowy gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej
Szanowna Pani Premier
Po raz kolejny pojawiły się bardzo niepokojące informacje o możliwości zablokowania dawnej inwestycji centralnej – budowy gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Dnia 10 czerwca br. wykonawca robót – Konsorcjum Eurovia i Bilfinger Berger poinformowało, iż w związku z zaległymi płatnościami na kwotę ok. 70 mln złotych od dnia 5 czerwca nastąpiło spowolnienie prac. Jeżeli zaległości będą się powiększać możliwe jest zejście z placu budowy, a w razie trwałej utraty płynności finansowej inwestycji wykonawcy poinformowali o możliwości zerwania kontraktu.
Za faktyczny powód utraty płynności finansowej inwestycji podaje się wstrzymanie jej finansowania ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poprzez zatrzymanie VII-ej transzy kredytu z EBI na kwotę 49,5 mln euro. Powodem tej decyzji miało być uznanie za niewystarczającą informacji przedłożonej przez Marszałka województwa śląskiego, co do możliwych źródeł pokrycia powstałych zobowiązań.
Obecnie prowadzone roboty na terenie ścisłego centrum miasta Gliwice powodują ogromne utrudnienia w codziennym ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.
By zapobiec sytuacji paraliżu komunikacyjnego na czas nieokreślony wynikający z zaprzestania prac na budowie DTŚ władze samorządowe Gliwic podjęły trudną z budżetowego punku widzenia decyzję o prefinansowaniu na rzecz władz samorządowych województwa części środków finansowych w celu zachowania płynności finansowej inwestycji w kwocie ponad 20 mln złotych. Środki te mają zostać zwrócone do budżetu miasta Gliwice z formie potrącenia z subwencji.
Starania w sprawie możliwości dofinansowania projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ciągle nie są zakończone ze względu na brak decyzji Komisji Europejskiej.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, iż w celu kontynuowania budowy istnieje możliwość podpisania umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na kwotę ok. 460 mln złotych. Podpisanie umowy przez władze samorządowe Gliwic przed uzyskaniem pozytywnej decyzji KE zgodnie z zapisami wprowadzonymi przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju niesie ze sobą poważne konsekwencje finansowe w postaci konieczności ich zwrotu przez beneficjenta, czyli budżet miasta Gliwice.
Ponadto umowa o dofinansowanie została skonstruowana w taki sposób, iż władze samorządowe Gliwic ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w prowadzeniu inwestycji na wszystkich jej etapach popełnione przez inne podmioty, czyli także powstałe przed jej podpisaniem. Oznacza to, iż budżet miasta Gliwice zostanie przy zachowaniu zapisów umowy zaproponowanych przez MIiR oraz CUPT, ewentualnie obciążony wszelkimi negatywnymi konsekwencjami związanymi z realizacją inwestycji, zwłaszcza tymi, za które nie ponosi odpowiedzialności ponieważ nie miał na nie wpływu.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Premier o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. W związku z tym, iż budowa Drogowej Trasy Średnicowej to była inwestycja centralna proszę o odpowiedź, w jaki sposób obecnie Minister Infrastruktury i Rozwoju zamierza przeprowadzić jej finansową realizację, uwzględniając przyjęty harmonogram?
2. Czy w związku ze staraniami władz samorządowych Gliwic odnoszących się podpisania umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na kwotę ok. 460 mln złotych Ministerstwo rozważa zmianę zaproponowanych warunków umowy tak by możliwe negatywne konsekwencje działań innych podmiotów w zakresie realizacji inwestycji nie obciążały wyłącznie miasta Gliwice? Proszę o wskazanie podstawy prawnej obecnie sformułowanych zapisów umowy przenoszących konsekwencje finansowe w sposób opisany powyżej.
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek