Na tle okoliczności katastrofy kolejowej (na odcinku linii kolejowej Starzyny-Sprowa), wiele wstępnych ustaleń i faktów tj.:
– odebrany w grudniu 2011r. niesprawny system sterowania urządzeniami ruchu kolejowego na stacji Starzyny,
– awaria zwrotnicy na stacji Starzyny,
– niezrozumiałe dzisiaj dla nikogo i niezgodne z obowiązującymi procedurami w sytuacjach awaryjnych działania Dyżurnego Ruchu ze stacji Starzyny,
wskazują na znaczne niedociągnięcia w organizacji, egzekwowaniu i nadzorze nad prawidłowością działania systemu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Dotyczy to w szczególności przygotowania, prowadzenia, nadzoru
i odbiorów końcowych inwestycji kolejowych. Ponadto przypuszczać można,
iż nie wypełniono pełnej procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych
i w sytuacjach sygnalizowanych przez systemy zabezpieczenia ruchu kolejowego
i łączności kolejowej.
W świetle zaistniałej katastrofy widocznym jest całkowite niewykorzystanie pracowników nadzoru liniowego w systemie nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego (dyspozytorów liniowych prowadzących dokumentacyjne wykresy ruchu pociągów, i dyspozytorów „odcinkowych”) zarówno z lokalnego centrum sterowania (LCS) w Kozłowie jak i dyspozytur liniowych w Katowicach i Kielcach.
Efektem tego jest systemowy brak w sytuacji wystąpienia potencjalnego zagrożenia na sieci – nadzoru ruchu kolejowego na liniach magistralnych.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:
1. Czy wobec najtragiczniejszej od dwudziestu ponad lat katastrofy kolejowej rząd zamierza podjąć pilne prace w zakresie wprowadzenia w Polskich Liniach Kolejowych SA systemów informatycznego nadzoru ruchu kolejowego na liniach magistralnych (wzorem zachodnich zarządów kolei) – scalających nadzór nad kierowaniem ruchem kolejowym przez systemy wykraczające poza nadzór Lokalnych Centrów Sterowania (tj. lokalnych systemów automatyki, sterowania urządzeniami ruchu kolejowego), a obejmujących obszar, całych pełnych linii kolejowych takich jak Centralna Magistrala Kolejowa, które byłby zasilane informacyjnie niejako ”za darmo” danymi z LCS?
2. Czy prawdziwa jest informacja, iż PKP PLK SA (zarządca infrastruktury kolejowej) zobowiązany do wdrażania w życie zmiany ustawy o transporcie kolejowym (która weszła w życie 28 stycznia br. – około 1,5 roku po terminie ustalonym dla Polski i pozostałych państw członkowskich UE) implementującej dyrektywę Parlamentu Europejskiego o interoperacyjności kolei – wystąpił do Ministra Transportu o odstąpienie od oceny zgodności z obowiązującymi przepisami Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI) dla wszystkich 54 realizowanych inwestycji kolejowych?
/-/ Jerzy Polaczek