Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Prezesa Rady Ministrów Pana Donalda Tuska w sprawie: nieprawidłowości w związku certyfikacją lotnisk użytku publicznego na przykładzie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Jerzy POLACZEK
Poseł na Sejm RP
12 marca 2013r.
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
w sprawie nieprawidłowości w związku certyfikacją lotnisk użytku publicznego na przykładzie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Panie Premierze,
Art.160 ust.3 pkt.3 ustawy Prawo lotnicze, stanowi wprost, iż lotnisko użytku publicznego i jego eksploatacja podlegają certyfikacji.
Zgodnie z art.160 ust.2 cytuję: „wydanie certyfikatu musi być poprzedzone procesem certyfikacji, który jest sprawdzeniem trwałej zdolności podmiotu do bezpiecznego wykonywania określonej działalności lotniczej.”
Sprawdzenie takie obejmuje zgodnie z art.160, ust.4, pkt.3, w odniesieniu do zarządzania lotniskami – zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania lotniska.
Zgodnie z art.161 ust.5 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego cytuję: „W razie stwierdzenia, że posiadacz certyfikatu przestał spełniać wymagania przewidziane przepisami prawa do wydania lub utrzymania certyfikatu, Prezes Urzędu wzywa zainteresowany podmiot do przywrócenia stanu zgodnego z przepisami prawa, w określonym terminie, pod rygorem zawieszenia ważności certyfikatu, ograniczenia uprawnień wynikających z certyfikatu lub cofnięcia wydanego certyfikatu, w zależności od stopnia stwierdzonych naruszeń bezpieczeństwa prowadzonej działalności lotniczej, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.”
Tenże artykuł w ust.6 stanowi: „Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 5, Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, zawiesza ważność certyfikatu, ogranicza uprawnienia wynikające z certyfikatu lub cofa certyfikat, w zależności od stopnia stwierdzonych naruszeń bezpieczeństwa prowadzonej działalności lotniczej, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.” Port lotniczy w Modlinie został oficjalnie uruchomiony 15 lipca 2012r.
Warunkiem rozpoczęcia jego użytkowania było otrzymanie przez zarządzającego lotniskiem certyfikatu lotniska użytku publicznego.
Jednak już na początku grudnia 2012r. uszkodzenia pasa startowego lotniska Modlin przybrały takie rozmiary, iż zagrożone zostało bezpieczeństwo ruchu lotniczego. Ostatecznie z dniem 22 grudnia 2012r. lotnisko zostało zamknięte. Od tego czasu rozpoczął się gorszący spektakl związany z poszukiwaniem winnych zaistniałej sytuacji. Nadal jest on kontynuowany, bo nie można inaczej traktować podjęcia prac remontowych pasa, w sytuacji gdy w lutym br. Dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na posiedzeniu Komisji Infrastruktury oświadczył, że pas powinien być zerwany i zbudowany od nowa.
Lotnisko pozostaje zamknięte dla ruchu pasażerskiego i tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy taki ruch zostanie na nim wznowiony.
W świetle przytoczonych powyżej przepisów oraz sytuacji w jakiej znalazł się Port Lotniczy Modlin zwracam się do Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakimi procedurami sprawdzającymi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje sprawdzenia trwałej zdolności lotniska do zapewnienia jego bezpiecznego funkcjonowania w sytuacji, gdy podstawowy element jego infrastruktury nie nadaje się do eksploatacji już po 5 miesiącach od uzyskania certyfikatu?
2. Jakimi przepisami powszechnie obowiązującego prawa określono wymagania, które muszą być spełnione aby lotnisko mogło otrzymać certyfikat lotniska użytku publicznego?
3. Czy wydawane są certyfikaty lotniskom, które nie są w stanie spełnić wszystkich wymogów, a w przypadku lotniska Modlin, jakie wymogi pozostały niespełnione w momencie wydawania certyfikatu lotniska użytku publicznego?
4. Czy utrata możliwości korzystania z pasa startowego lotniska w zakresie przewidzianym przyznanym certyfikatem jest utratą trwałej zdolności do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska?
5. Czy lotnisko Modlin jest nadal posiadaczem certyfikatu lotniska użytku publicznego?
6. Jakie czynności, o których mowa w art.161 ust.5 i ust.6 ustawy Prawo lotnicze podjął Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku brakiem możliwości zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska w wynikającej z braku możliwości wykorzystania pasa startowego, co zostało stwierdzone już 22 grudnia 2012?
7. Czy certyfikat lotniska użytku publicznego wydany w sytuacji braku przepisów powszechnie obowiązującego prawa określających wymagania, jakie muszą być spełnione, aby zapewnić bezpieczną eksploatację lotniska, przy jednocześnie występujących kilkudziesięciu niezgodnościach w stosunku do przepisów Załącznika 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (ICAO) może być traktowany jako gwarancja utrzymania bezpieczeństwa operacji lotniczych na tym lotnisku?
8. Czy Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ramach realizacji deklarowanego wielokrotnie programu naprawczego w Urzędzie podejmuje czynności mające na celu skuteczne egzekwowanie spełniania wymogów przez podmioty będące posiadaczami certyfikatów, skoro lotnisko Modlin nadal posiada certyfikat, tak samo jak PLL LOT, którego samoloty Boening 787 Dreamliner nie latają?
Jerzy Polaczek