
Poseł na Sejm RP
6 marca 2013r.
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
w sprawie aktualnego stanu negocjacji w sprawie przystąpienia Polski do Europejskiego Porozumienia o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN)
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opublikowało z datą 22 stycznia 2013r dokument pt. „Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030roku)” (SRT). Jako średniookresowy dokument planistyczny jest on integralnym elementem spójnego systemu zarządzania krajowymi dokumentami strategicznymi.
Jak można w nim przeczytać cytuję: „Głównym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym (lokalnym), europejskim i globalnym.
Poprawa dostępności terytorialnej w Polsce wymaga integracji głównych gałęzi transportu (kolejowego, drogowego, morskiego, lotniczego i wodnego śródlądowego) rozumianych jako zintegrowany system transportowy. Głównym zadaniem takiego systemu jest przezwyciężanie barier geograficznych, tak aby możliwa była interakcja między obywatelami, przedsiębiorcami z jednej strony oraz między całymi gospodarkami z drugiej. Jest to również naturalny krok w kierunku lepszego wykorzystania potencjału gospodarczego regionów.”(…)
Realizacja celów założonych w SRT wymaga zaangażowania potencjału państwa zarówno w płaszczyźnie koncepcyjnej jak i finansowej, także z wykorzystaniem środków na cele inwestycyjne pochodzących z funduszy europejskich.
W trakcie swojego wystąpienia, w ramach Konferencji „Śródlądowe drogi wodne – wszystkie ręce na pokład! Jak poprawić łączność w Europie?”, która odbyła się 7 listopada 2012 r. w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli, przedstawiciel Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podkreślił znaczenie transportu śródlądowego w zapewnieniu konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju.
W swoim wystąpieniu zapewnił również, iż rząd przygotowuje się do programu rozwoju dróg wodnych w Polsce. Działania w tym zakresie mają charakter długoterminowy. Polski przedstawiciel przekazał także informację, iż rząd ma jeszcze raz przyjrzeć się Europejskiemu Porozumieniu o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN).
Europejskie Porozumienie o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (tzw. umowa AGN) sporządzone 19 stycznia na forum Komitetu ds. Transportu Śródlądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ zaleca budowę dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym i przypisanie im właściwych parametrów eksploatacyjnych. W umowie wskazano także brakujące w sieci europejskiej drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym.
Na terytorium Polski wyznaczone zostały trzy międzynarodowe drogi wodne o dużym znaczeniu dla transportu europejskiego:
E-30 łączący Morze Bałtyckie z Dunajem – Odra od Szczecina do granicy państwa, ewentualnie poprzez odnogę łączącą Odrę z Dunajem poprzez Olzę i Wag;
E-40 łączący Morze Bałtyckie z Dnieprem poprzez Wisłę od Gdańska do Warszawy i poprzez Bug do Brześcia;
E-70 łączący Holandię z Rosją i Łotwą poprzez Odrę od Kanału Odra-Hawela do ujścia Warty, drogę wodną Odra-Wisła (Warta, Noteć, Kanał Bydgoski) oraz Wisłę i Nogat lub Szkarpawę do Elbląga.
W związku z powyższym, mając na uwadze znaczenie jakie dla rozwoju transportu śródlądowego w ramach ogólnopolskiej sieci szlaków transportowych ma umowa AGN zwracam się do Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Na jakim obecnie etapie znajdują się prace rządu w związku z planami ratyfikowania Europejskiego Porozumienia o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym?
2. Czy rząd mając na uwadze, iż z umowy AGN nie wynika bezpośredni obowiązek natychmiastowej przebudowy śródlądowych dróg wodnych na minimum IV klasę oraz, że istnieje możliwość wprowadzenia, w zakresie korzystnym dla Polski, wyjątków dla poszczególnych śródlądowych dróg wodnych, zdecydował się na podjęcie działań w przedmiotowym zakresie o charakterze bardziej kreującym, a niżeli akceptującym?
3. Za kształtowanie polityki transportowej na terenie kraju – także w odniesieniu do funkcjonowania śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej – odpowiada minister właściwy do spraw transportu. Administracja i zarząd drogami wodnymi należy do Ministerstwa Środowiska działającego za pośrednictwem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Natomiast jakiekolwiek inwestycje w przedmiotowym zakresie zależą od działań (współpracy) Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Finansów. Czy w związku z planami rządu ratyfikowania Europejskiego Porozumienia o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym podjęto prace nad modelem współpracy poszczególnych resortów, tak by w zakresie swoich kompetencji mogły wykorzystać w pełni prorozwojowy dla naszego kraju charakter umowy AGN?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek