Poniżej zamieszczam interpelację poselską do Pani Premier Ewy Kopacz, w sprawie szczegółowych wyjaśnień dotyczących decyzji nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 września 2014r. w sprawie zatwierdzenia zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej, z której wynika, iż ULC oddaje część polskiego nieba państwu niemieckiemu. Zamieściłem również decyzję ULC, do której odnoszę się w interpelacji.
Jerzy POLACZEK
Poseł na Sejm RP
25 wrzesień 2014r.
Szanowna Pani
Ewa Kopacz
Prezes Rady Ministrów
Interpelacja poselska: w sprawie szczegółowych wyjaśnień dotyczących decyzji nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 września 2014r. w sprawie zatwierdzenia zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej.
Szanowna Pani Premier!
Ani ja ani żaden obywatel naszego kraju nie powinien mieć wątpliwości, że Rzeczpospolita Polska ma całkowite i wyłączne zwierzchnictwo w swojej przestrzeni powietrznej. Minister właściwy do spraw transportu został obarczony wykonywaniem funkcji wynikających z tego zwierzchnictwa. Tak jednoznacznie stanowi ustawa Prawo lotnicze.
Ponadto, Rada Ministrów wydała rozporządzenie określające warunki i sposób wykonywania tych funkcji w polskiej przestrzeni powietrznej. Istota sprawowania zwierzchności w tej przestrzeni została tam określona jako polegająca na zapewnianiu bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi powietrznej przez zapewnianie służb żeglugi powietrznej, zarządzanie przestrzenią powietrzną i zarządzanie przepływem ruchu lotniczego.
Taki jest obowiązek ale i odpowiedzialność ministra właściwego do spraw transportu.
Szanowna Pani Premier!
Z uwagą zapoznałem się z decyzją Nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 września 2014w sprawie zatwierdzenia zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej, w której zatwierdza się ustanowienie rejonu kontrolowanego lotniska Heringsdorf, strefy kontrolowanej tego lotniska (CTR), obszaru kontrolowanego lotniska Cottbus-Drewitz oraz przestrzeni terminalowej lotniska Cottbus-Drewitz.
W tej decyzji, jako organ kierujący ruchem lotniczym wskazano ośrodek kontroli obszaru BREMEN ACC.
I nic by nie było w tym dziwnego bo są to lotniska niemieckie oraz niemiecki organ kontroli obszaru, tylko przestrzeń dla tych lotnisk to część polskiej przestrzeni powietrznej.
Konsekwencją tej decyzji prezesa ULC jest, przekazanie w tej części polskiej przestrzeni powietrznej służbie kontroli ruchu lotniczego, która będzie sprawowana przez BREMEN ACC.
Decyzja nr 30 prezesa ULC wymaga wyjaśnień, gdyż stanowi kolejny krok w odejmowaniu naszemu państwu suwerenności nad własną przestrzenia powietrzną. Przypomnę, iż pierwszym jego krokiem było oddanie kontroli nad dwoma sektorami kontroli ruchu lotniczego przewidziane porozumieniem w sprawie tworzenia polsko-litewskiego tzw. Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej.Teraz oddajemy zachodniemu sąsiadowi kolejne części polskiej przestrzeni powietrznej.
W związku z tym, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy minister właściwy do spraw transportu jest w stanie zapewnić, że Rzeczpospolita Polska będzie mieć całkowite i wyłączne zwierzchnictwo w swojej przestrzeni powietrznej zgodnie z przepisami prawa krajowego?
2. Czy minister właściwy do spraw transportu może sprawować właściwe mu funkcje zwierzchności w polskiej przestrzeni powietrznej za pośrednictwem struktur innego państwa kierujących ruchem lotniczym w naszej przestrzeni powietrznej?
3. Jakie porozumienia międzyrządowe zawarto ze stroną niemiecką aby zagwarantować pełną suwerenność nad częściami polskiej przestrzeni powietrznej, w której będzie ona zapewniać służby ruchu lotniczego?
/-/ Jerzy Polaczek
Poniżej zamieszczam decyzję nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 września 2014r. w sprawie zatwierdzenia zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej.