1. Jako Minister Transportu nigdy nie miałem zamiaru odbierać koncesji spółce Autostrada Wielkopolska S.A. na budowę odcinka Nowy Tomyśl – Świecko autostrady A-2. W przeciwieństwie do odcinka Nowe Marzy – Toruń autostrady A1, na którego budowę przyznano koncesje spółce GTC S.A., w sprawie której podjąłem decyzję o odebraniu koncesji ze względów na brak uzasadnienia ekonomicznego dla takiej formuły wykonania tego odcinka autostrady, w przypadku odcinka Nowy Tomyśl – Źwiecko taka konieczność nie występowała.
2. Podjęte zostały rozmowy pomiędzy Ministerstwem Transportu, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz koncesjonariuszem – Autostrada Wielkopolska S.A. W tych rozmowach p. Maciej Grelowski pełnił funkcję, jako konsultant p. dr. Jana Kulczyka.
3. Rozmowy te, choć trudne i długotrwałe, doprowadziły do wynegocjowania ceny należnej koncesjonariuszowi AW S.A za wybudowanie 1 km autostrady. Należy podkreślić, że czas prowadzenia rozmów nie opóźnił rozpoczęcia budowy, ponieważ jednocześnie zachodziła konieczność uzupełnienia dokumentacji projektowej dla tego odcinka autostrady m.in. ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska wprowadzone w wyniku wejścia Polski do UE!
4. Po zmianie rządu w listopadzie 2007 r. – w wyniku wcześniejszych wyborów parlamentarnych, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zawarł w grudniu 2007 r. umowę (tzw. zamknięcie komercyjne) z AW S.A na warunkach uzgodnionych z poprzednim rządem – w trakcie negocjacji toczących się 2007 r.! Następnie w 2008 r. na nowo otworzył negocjacje z koncesjonariuszem, w wyniku czego ustalono wyższą o ok. 1 mln zł za każdy 1 km autostrady cenę wybudowania przez koncesjonariusza odcinka Nowy Tomyśl – Świecko oraz zmienił na nowo model finansowy umowy.