Mija rok uników od czasu kiedy Cezary Grabarczyk, jeszcze wtedy urzędujący minister infrastruktury, opublikował projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie autostrad płatnych z uwzględnieniem odcinków zwolnionych z opłat – w tym również w województwie śląskim. Decyzji w tej sprawie brak, choć były okresy „szczególnego nasilenia” pomysłów Rządu zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej do Sejmu w ubiegłym roku.
Byłem pierwszą osobą w województwie śląskim, która zaalarmowała opinię publiczną między innymi o szczególnym trybie konsultacji tego rozporządzenia w którym Rząd konsultował się ze Związkiem Gmin Wiejskich RP w sprawach dotyczących zwolnień za przejazdy autostradami … w aglomeracjachw tym na Śląsku, pomijając wtedy Górnośląski Związek Metropolitalny.
„Jałowy bieg” w jakim znajduje się ten ważny dla tysięcy kierowców na Śląsku i w Polsce problem skłonił mnie ponownie do tego, iż w dniu dzisiejszym wystąpiłem z interpelacją do następcy Cezarego Grabarczyka – Ministra Sławomira Nowaka w sprawie zwolnień za przejazd odcinkami autostrad A1i A4 w województwie śląskim.
Poniżej załączam tekst (aby przeczytać interpelację kliknij na przycisk więcej)
Interpelacja poselska
w sprawie stanu prac na projektem zmieniającym rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie autostrad płatnych z uwzględniającym zmiany odcinków zwolnionych z opłat za przejazd autostradami A1 i A4 w woj. śląskim,
W najbliższych dniach upłynie rok od czasu skierowania przeze mnie, jeszcze
w trakcie trwania VI-ej kadencji Sejmu RP, interpelacji poselskiej w sprawie zmiany odcinków zwolnionych z opłat za przejazd autostradami A1 i A4 w województwie śląskim,
w związku z projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie
w sprawie autostrad płatnych (VI kadencja interpelacja nr 20751).
Powodem skierowania wówczas interpelacji poselskiej do ministra infrastruktury była zarówno treść projektu wymienionego rozporządzenia jak i sposób procedowania, szczególnie w części odnoszącej się do konsultacji społecznych, w których został przez resort formalnie pominięty Górnośląski Związek Metropolitalny – podmiot zrzeszający przedstawicieli władz samorządowych miast Aglomeracji Górnośląskiej.
W związku z tym, iż odpowiedź na moje pierwsze wystąpienie uznałem za niesatysfakcjonującą zwróciłem się do Ministra Infrastruktury ponownie uzyskując tym razem odpowiedź, iż cyt.: ”projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem partnerów społecznych”, stąd też spływające uwagi są analizowane przez resort i „wraz z informacją dotyczącą stanowiska społeczności lokalnych zostanie przedstawiony Radzie Ministrów, która podejmie decyzję co do ostatecznego kształtu omawianego aktu prawnego”.
Podstawową kwestią sporną w przedstawianej sprawie jest nieujęcie przez ministra infrastruktury w projekcie rozporządzenia jako zwolnionych z opłat odcinków A1 od węzła Bytom do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice – Pyrzowice, co jest nietrafne merytorycznie zarówno pod względem gospodarczym, społecznym, finansowym jak
i środowiskowym, dzieląc obszar miast Aglomeracji Górnośląskiej, przez wyłączenie w ten sposób MPL Katowice – Pyrzowice z jednolitej struktury obszaru metropolii oraz odcinka A4 węzeł Murckowska – węzeł Brzęczkowice.
Od czasów prac projektowych przebiegu tych dwu nitek autostradowych przez teren Aglomeracji Górnośląskiej rozumiano je i tak też konstruowano także ich połączenia z innymi typami dróg na tym terenie, jako faktyczne obwodnice poszczególnych miast, pomiędzy którymi często granice administracyjne w zabudowie mieszkalnej wyznaczają jedynie tablice z nazwami miejscowości.
Szanowny Panie Ministrze,
Zwracam się do Pana o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1.W jakim ostatecznie terminie Rada Ministrów (upłynął już ponad rok od opublikowania projektu rozporządzenia) przyjmie rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych uwzględniającym zmiany odcinków zwolnionych z opłat za przejazd autostradami A1 i A4 – w tym również w woj. śląskim?
2.Jakie stanowisko, po wystarczająco długim okresie jednego roku, wypracował na Radę Ministrów minister transportu w kwestii zwolnienia z opłat odcinków A1
i A4 na obszarze województwa śląskiego, w tym w szczególności Aglomeracji Górnośląskiej?
3.W związku z licznymi publikacjami w ciągu ostatniego roku w mediach regionalnych, w których wskazywano, powoływano i cytowano „pomysły” ministrów infrastruktury i finansów (ze szczególną intensywnością w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybory do Sejmu w październiku 2011roku) na „odróżnianie” kierowców będących mieszkańcami od przejeżdżających tranzytem – zapytuję się, czy ministerstwo transportu opracowało i posiada dokumenty
w tym względzie zatwierdzone przynajmniej przez kierownictwo ministerstwa transportu?
4.Jak ministerstwo ma zamiar ukształtować sytuację np. samochodów dostawczych poruszających się pomiędzy podmiotami gospodarczymi na terenie Aglomeracji, np. pomiędzy częściami Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dostawy bieżącego zaopatrzenia do sklepów, na terenie aglomeracji – czy jest rozważane także zwolnienie tych pojazdów z opłat?
5.Czy w projektowanych rozwiązaniach ujęto także, sytuacje tożsame z przykładem gliwickim, w którym ogromna większość pracowników Specjalnej Strefy Ekonomicznej dojeżdża codziennie do pracy korzystając z połączenia autostradowego? Jakie w takiej sytuacji propozycje dla mieszkańców
i pracowników KSSE ma ministerstwo transportu? W szczególności proszę
o zajęcie przez Pana Ministra stanowiska wobec wniosków kierowanych przez Prezydenta Miasta Gliwice?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek