Wczoraj złożyłem interpelację poselską skierowaną do premiera Donalda Tuska [interpelację możecie pobrać >>TU<<] w sprawie wyjaśnienia niektórych przyczyn opóźnień prac projektowych dotyczących modernizacji linii kolejowych będących własnością PKP PLK S.A. i możliwych konsekwencji dla pozyskiwania środków Unii Europejskiej na rozwój linii kolejowych w Polsce.
Infrastruktura kolejowa, będąca własnością PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK S.A.), jest przestarzała i podlega modernizacji finansowanej, w znacznej części, ze środków Unii Europejskiej. Niejednokrotnie PKP PLK S.A. podpisuje z wykonawcami prac projektowych umowy zawierające postanowienia niekorzystne dla świadczących usługi projektowe, zawierające często m.in. postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienia w wykonaniu zadań określonych w umowach, niezależnie od przyczyny powstania tych opóźnień.
Jak mnie wielokrotnie informowano do takich opóźnień dochodzi bardzo często z przyczyn leżących po stronie zamawiającego (tj. PKP PLK SA), w tym ze względu na przedłużające się procedury zatwierdzania wykonanych prac projektowych przez PKP PLK S.A., a także wprowadzane przez zamawiającego zmiany przyjętych uprzednio rozwiązań technicznych oraz zlecanie w ramach umowy dodatkowych, czasochłonnych prac projektowych.
W tej sytuacji wykonawcy są często zmuszani do występowania na drogę sądową w celu uzyskania należnego wynagrodzenia. Często wypłata wynagrodzenia jest przedmiotem ugody. Na tle tego rodzaju sytuacji wątpliwości powzięła Komisja Europejska.
W związku z powyższym zadaję premierowi 13 pytań [interpelację możecie pobrać >>TU<<] – o odpowiedzi na nie będę Was informował.