Poniżej zamieszczam ponowną interpelację poselską w sprawie: uzyskania szczegółowych wyjaśnień od Prezesa Rady Ministrów w związku z planami Rządu dotyczącymi Polskiego Holdingu Lotniczego na bazie Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze oraz PLL LOT SA (nr 22519)
Szanowny Panie Premierze!
W mojej interpelacji nr 22519 skierowanej na ręce Pana Premiera w dniu 12 listopada 2013r. wyraziłem zaniepokojenie własne i środowiska lotniczego planami dotyczącymi tworzenia Polskiego Holdingu Lotniczego na bazie Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze oraz PLL LOT SA. Treść odpowiedzi sygnowana przez Pana Rafała Baniaka podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, którą otrzymałem w dniu 13 stycznia 2014r. może tylko zwiększyć wątpliwości, jakie wzbudziła informacja o zamiarze powołania holdingu lotniczego.
Przyjmuję do wiadomości informację o tym, że dotychczas MSP nie korzystało z usług zewnętrznych doradców oraz wyjaśnienie dotyczące wykazu instytucji, które planuje się włączyć do holdingu. Dziękuję również za poinformowanie mnie, iż prace nad powołaniem holdingu lotniczego toczą się bez żadnego harmonogramu. (!?)
Nie jest chyba możliwe, aby pracownicy urzędów państwowych wynagradzani z budżetu państwa, w warunkach budżetu zadaniowego, wykonywali prace nie ujęte w żadnym zadaniu, nie mieli postawionego celu i określonych korzyści jakie ma dać realizacja projektu, ale także czasu na przygotowanie koncepcji.
W związku z tym uprzejmie proszę o informację o trybie w jakim MSP prowadzi prace koncepcyjne? Jaki jest harmonogram tych prac?
Holding jest organizacją grupującą za pomocą różnych powiązań samodzielne pod względem prawnym podmioty gospodarcze, przy czymjeden z podmiotów ma w tym powiązaniu pozycję dominującą i podporządkowuje sobie pozostałe. Zatem istotą holdingu jest zarządzanie przez jedną organizację innymi podmiotami oraz kontrolowanie działalności dzięki zależnościom kapitałowym lub personalnym.
Ze względu na treść otrzymanej odpowiedzi zwracam się ponownie o udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zawarte w mojej interpelacji oraz o merytoryczne ustosunkowanie się do poniższych nowych pytań, które pojawiły się w świetle odpowiedzi Pana Ministra:
- Który z podmiotów tworzących holding będzie posiadał pozycję dominującą?
- Czy będzie to PLL LOT SA „wsławiony jakością i skutecznością zarządzania”, co doprowadziło tę spółkę skarbu państwa na skraj bankructwa?
- Czy może będzie to Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które ma udziały w portach regionalnych, a którym PLL LOT SA niejednokrotnie utrudnia sytuację planując wycofanie się z tych portów w ramach własnej restrukturyzacji?
- Która z tych instytucji jest przygotowana do zarządzania tak ogromnym przedsięwzięciem, jakim może być holding lotniczy w Polsce, w zupełnie innej sytuacji organizacyjnej niż przykład czeski, na który powołuje się Pan minister, jako na podstawę realizacji projektu powołania Polskiego Holdingu Lotniczego?
Ponownie stwierdzam, iż nie otrzymałem wyczerpującej odpowiedzi na pytanie dotyczące celu tworzenia PHL, a przede wszystkim konkretnych korzyści, wartości dodanej której należy spodziewać się po utworzeniu holdingu.
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek