Poniżej zamieszczam miażdżącą dla Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego opinię Biura Analiz Kancelarii Sejmu w sprawie przekazania części polskiej przestrzeni powietrznej Niemcom.
Portal Defence24 opublikował ze mną wywiad w tej sprawie, który można przeczytać na stronie:http://www.defence24.pl/wywiad_polaczek-polska-przestrzen-powietrzna-bezprawnie-przekazana-niemcom
Jerzy Polaczek
Myśl samodzielnie
Treść opinii:
Warszawa, dnia 9 grudnia 2014 r.
BAS-WAL-2374/14
Pan Poseł
Jerzy Polaczek
Klub Parlamentarny
Prawo i Sprawiedliwość
Opinia prawna
na temat niektórych aspektów prawnych decyzji Nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 września 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej
I. Tezy opinii
- Decyzja Prezesa ULC Nr 30 z dnia 23 września 2014 nie jest w ogóle – i nie może być – decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.), gdyż nie jest ona aktem administracyjnym indywidualnym, skierowanym do oznaczonego imiennie adresata lub adresatów, lecz jest aktem generalnym, adresowanym do wszystkich użytkowników polskiej przestrzeni powietrznej.
- W aktualnym stanie prawnym Prezes ULC nie ma kompetencji do wydania decyzji administracyjnej, której treścią byłoby udostępnienie polskiej przestrzeni powietrznej dla zapewniania w niej służb żeglugi powietrznej (służb ruchu lotniczego) przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej innego państwa.
- Bez istnienia stosownej wiążącej RP umowy międzynarodowej lub wiążącego RP porozumienia międzynarodowego, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz w art. 5 ust. 2 ustawy Prawo lotnicze, minister właściwy do spraw transportu nie jest uprawniony do wyrażenia zgody na zapewnianie w polskiej przestrzeni powietrznej służb żeglugi powietrznej (służb ruchu lotniczego) przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej innego państwa.
- W polskiej przestrzeni powietrznej służby żeglugi powietrznej (służby ruchu lotniczego) nie mogą być zapewniane bez wyznaczenia instytucji za to odpowiedzialnej zgodnie z art. 8 rozporządzenia nr 550/2004 oraz zgodnie z art. 127 ustawy Prawo lotnicze.
- W obecnym stanie prawnym przepisy ustawy Prawo lotnicze nie zawierają wyraźnej normy kompetencyjnej upoważniającejexplicite Prezesa ULC do ustanawiania struktury polskiej przestrzeni powietrznej w drodze decyzji administracyjnej.
- W aktualnym stanie prawnym przepisy § 4 ust. 4 i 7 oraz § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. nie mogą być traktowane jako stanowiące wystarczającą podstawę prawną do podejmowania przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej o ustanowieniu struktury polskiej przestrzeni powietrznej.
- Ustanawianie struktury polskiej przestrzeni powietrznej powinno być dokonywane przez ministra właściwego do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, tak jak to zresztą przewiduje art. 121 ust. 5 pkt 1 ustawy Prawo lotnicze. Natomiast Prezes ULC mógłby ewentualnie na podstawie tego rozporządzenia uzyskać upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych określających niektóre elementy struktury przestrzeni powietrznej, ale tylko pod warunkiem, że taka decyzja miałaby jednoznacznie charakter aktu administracyjnego indywidualnego.
- Na podstawie samej tylko treści decyzji Prezesa ULC Nr 30/2014, bez znajomości szczegółów procedury zastosowanej przy wydawaniu tej decyzji (a objętych, przynajmniej w części, tajemnicą służbową Prezesa ULC), nie da się w sposób autorytatywny stwierdzić, czy tryb ustanawiania struktury przestrzeni powietrznej zastosowany w decyzji Prezesa ULC Nr 30/2014 był w pełni zgodny z przepisami rozporządzenia nr 551/2004 oraz z przepisami rozporządzenia nr 2150/2005. W każdym razie Prezes ULC wydając decyzję Nr 30/2014 miał obowiązek podjęcia współpracy z właściwymi władzami innych państw członkowskich, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 551/2004 i rozporządzenia nr 2150/2005.