Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie zasadności zakupu 80% akcji spółki Advanced World Transport (AWT) przez spółkę PKP CARGO S.A. (za 445 mln złotych) w 2014r. w związku z ogłoszeniem w maju 2016r. upadłości OKD Doprava a.s. – jedynego producenta węgla kamiennego w Czechach
Szanowny Panie Ministrze,
W ostatnich dniach ogłoszono upadłość jedynego producenta węgla kamiennego w Czechach OKD Doprava a.s.. Skutkiem tego będzie również zamykanie tamtejszych kopalń. Istotną z polskiego punku widzenia kwestią jest wyjaśnienie wpływu rzeczonego procesu na wycenę i biznesplan spółki córki PKP CARGO S.A. tj. przewoźnika AWT.
Zasadnicze wątpliwości budzi rzetelność czynności due diligence, prowadzonych w 2014r. przed zakupem akcji PKP CARGO S.A. w Spółce AWT, a także zasadność biznesowa decyzji, w sytuacji, gdy wiedza rynkowa na temat kondycji OKD ‑głównego klienta AWT – która powinna być na przełomie 2014 i 2015 roku znana ówczesnemu zarządom PKP CARGO S.A., PKP S.A. i polskiemu ministrowi infrastruktury p. Marii Wasiak.
W związku z powyższym, proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy z końcem 2015r. został zarządzany przez nowy zarząd PKP CARGO S.A. audyt zasadności zakup akcji w spółce AWT, co wiązało się z wydatkiem 445 milionów złotych, w sytuacji gdy główny klient AWT, tj. OKD Doprava a.s., miał już w tym okresie gwałtownie narastające problemy finansowe, a sytuacja na rynku węgla nie wskazywała możliwości poprawy koniunktury? Czy zakup AWT był w ogóle zasadny w sytuacji, gdy PKP CARGO S.A. realizowało już przewozy samodzielne na własnej licencji w Czechach i na Słowacji oraz posiadało Certyfikaty Bezpieczeństwa na Węgrzech i w Austrii?
- Jaka jest łączna wartość ewentualnych dodatkowych inwestycji lub kosztów, które PKP CARGO S.A. poczyniła lub poniosła na rzecz AWT od dnia zakupu do chwili obecnej?
- Jak wyglądają wyniki osiągane przez spółkę AWT w okresie od zakupu (tj. od 31.12.2014r., 80% akcji za cenę 445 mln złotych) do chwili obecnej w porównaniu z założeniami przyjętymi w chwili podejmowania decyzji o zakupie?
- Ile wynoszą zobowiązania OKD Doprava a.s, wobec AWT, za dotychczas realizowane usługi, które na skutek upadłości mogą stać się zobowiązaniami nie do odzyskania? Jak wygląda porozumienie w zakresie przedpłat za obecnie realizowane usługi, a w szczególności czy i w jakiej wysokości przyznano OKD kredyt kupiecki?
- Czy wobec ogłoszenia upadłości OKD Doprava a.s. nie należy pilnie dokonać weryfikacji biznesplanu spółki AWT?
- Czy prawdą jest, że znaczący element wartości spółki AWT stanowiła wieloletnia umowa z OKD Doprava a.s. zarówno w zakresie przewozów, jak i obsługi bocznic? Jak w związku z upadłością OKD wygląda status prawny tej umowy?
- Czy w sytuacji stwierdzenia przez Pana Ministra, braku działań audytorskich oraz planów naprawczych, w tak ważnej kwestii, jaką jest zakup spółki AWT oraz jej aktualna sytuacja oraz uspokajających komunikatów zarządu PKP CARGO S.A. (na które powołał się Rynek Kolejowy w artykule z dnia 05 maja 2016r.), planuje Pan Minister podjęcie działań w zakresie poprawy jakości nadzoru właścicielskiego?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP