Poniżej zamieszczam interpelację poselskąw sprawie harmonogramów odbiorów elektrycznych zespołów trakcyjnych „Dart” produkcji PESA S.A. oraz „Flirt 3” produkcji konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i NEWAG S.A.
Istnieje poważne ryzyko nierozliczenia przyznanych przewoźnikowi środków UE i dalsze pogorszenie sytuacji finansowej PKP Intercity. Jakiekolwiek opóźnienia będą miały o wiele poważniejsze konsekwencje niż problemy z pendolino, ponieważ nowe kontrakty obejmą zasięgiem 14 z 16 województw i są objęte pomocą publiczną.
Tematem tym zainteresowała się Gazeta Prawna. Artykuł na temat kontraktu z konsorcjum Stadlera i Newagu na 20 pociągów Flirt trzeciej generacji i Pesą na 20 składów Dart, można przeczytać pod tym linkiem:http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/846738,pendolino-to-nie-koniec-problemow-pkp-flirt-i-dart-opoznione-juz-na-starcie.html
Warszawa, dnia 12stycznia 2015 r.
Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
Szanowna Pani
Maria Wasiak
Minister Infrastruktury
i Rozwoju
Szanowna Pani Minister,
Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu RP składam interpelację poselską w sprawie harmonogramów odbiorów elektrycznych zespołów trakcyjnych „Dart” produkcji PESA S.A. oraz „Flirt 3” produkcji konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i NEWAG S.A.
Spółka PKP Intercity S.A. prowadzi w ostatnich latach program inwestycyjny wymiany taboru kolejowego o łącznej kwocie 5,6 mld zł. W ramach tego programu zostały podpisane m.in. 2 umowy na zakup po 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów dalekobieżnych wraz z 15-letnim serwisowaniem:
- 18 listopada 2013 r. podpisano umowę z konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A. na łączną kwotę 1,621 mld zł.
- 23 maja 2014 r. podpisano umowę z firmą PESA S.A. na dostawę 20 EZT na łączną kwotę 1,321 mld zł.
Zgodnie z informacjami publikowanymi przez przewoźnika, termin dostarczenia wszystkich zakupionych składów mija 30 października 2015 r. Równocześnie przewoźnik nie podał do chwili obecnej daty dostawy pierwszych składów oraz terminu rozpoczęcia procedury homologacji w Urzędzie Transportu Kolejowego. Tak późny termin dostaw może nie zapewnić sprawnego i pełnego włączenia nowego taboru do eksploatacji wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2015/2016.
Ponadto PKP Intercity w swoich oświadczeniach deklarowała, że 2 miesiące to zbyt mało czasu, żeby przygotować składy na jazdy pasażerami. W zeszłym roku z uwagi na zbyt późne rozpoczęcie odbiorów składów ED250 „Pendolino”, którego efektem było wdrożenie zaledwie 9 z 20 zakontraktowanych pociągów. Generuje to koszty tzw. „rezerwy taborowej Pendolino” nawet 4,5 mln zł w ciągu pierwszych trzech miesięcy. Ponadto w przypadku składów typu „Dart” produkcji PESA S.A. mamy do czynienia z nową konstrukcją, która jest dopiero w fazie prototypu, z uwagi na co należy przewidzieć dodatkowy czas na testy i homologację w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Oba kontrakty są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 i muszą być rozliczone do końca 2015 r.(!) To kolejny powód, dla którego istnieje poważne ryzyko nierozliczenia przyznanych przewoźnikowi środków unijnych i dalsze pogorszenie sytuacji finansowej spółki, co może też negatywnie wpłynąć na kondycję finansową polskich producentów taboru kolejowego.
Wątpliwości są o tyle ważniejsze, że jakiekolwiek opóźnienia będą miały o wiele bardziej znaczący wpływ na pasażerów, niż poprzedni kontrakt realizowany przez spółkę Alstom, ponieważ obejmuje on swym zasięgiem trasy 14 z 16 województw, objęte pomocą publiczną w ramach wieloletniej umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich podpisanej między Ministerstwem Infrastruktury i PKP Intercity S.A.
Z uwagi na powyższe proszę o odpowiedź na następujące pytania dotyczące obu wyżej wymienionych kontraktów:
- Jakie są harmonogramy odbiorów elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach umów podpisanych między PKP Intercity S.A. a PESA S.A. oraz konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i NEWAG S.A., począwszy od dostawy pierwszych składów?
- W jakim terminie przewoźnik planuje otrzymać pierwsze składy wraz z wymaganą przez obowiązujące prawo homologacją a co za tym idzie ile czasu będzie trwało wdrożenie składów do ruchu wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2015/2016?
- Czy PKP Intercity S.A. planuje włączyć do eksploatacji wszystkie zakontraktowane składy wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2015/2016?
Z poważaniem