Poniżej zamieszczam odpowiedź na moją interpelację poselską w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących kontraktu z firmą Samsung na dostawę podwozi do produkowanych w Polsce armato-Haubic „Krab”
Link do interpelacji: http://www.jerzypolaczek.pl/item/706-krab-z-samsunga-co-dalej-z-polskim-przemyslem-zbrojeniowym-interpelacja
Odpowiedź na interpelację w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących kontraktu z firmą Samsung na dostawę podwozi do produkowanych w Polsce armatohaubic Krab
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na interpelację Pana Posła Jerzego Polaczka w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących kontraktu z firmą Samsung na dostawę podwozi do produkowanych w Polsce armatohaubic Krab (SPS-023-30958/15), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji w odniesieniu do szczegółowych pytań:
- Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło umowę z Hutą Stalowa Wola S.A. (HSW S.A.) na wykonanie pracy wdrożeniowej pt. „155 mm dywizjonowy moduł ogniowy” kryptonim REGINA w dniu 12 maja 2008 r.
- Umowa obejmowała wykonanie i przebadanie ośmiu haubic ,,KRAB” oraz sześciu pojazdów towarzyszących. Aneksem nr 9 do ww. umowy z 2012 r. zakres pracy został rozszerzony do pełnego modułu w następującej konfiguracji: 24 samobieżnych haubic (sh) 155 mm ,,KRAB”; 11 wozów dowódczo sztabowych i dowódczych na podwoziu gąsienicowym; wóz oficera łącznikowego na podwoziu HONKER; 6 wozów amunicyjnych o zabudowie kontenerowej na podwoziu JELCZ; wóz remontu uzbrojenia i elektroniki na podwoziu JELCZ.
- Praca wdrożeniowa ,,REGINA” opiera się na zatwierdzonej dokumentacji technicznej, będącej własnością Ministerstwa Obrony Narodowej, powstałej w wyniku realizacji przez HSW S.A. umowy na przeprowadzenie pracy badawczo-rozwojowej pt. ,,155 mm sh z systemem wieżowym AS-90”, której efektem było wykonanie i przebadanie w latach 2000-2003 dwóch prototypów 155 mm samobieżnej haubicy „KRAB”.
- Dokumentację techniczną do partii próbnej samobieżnej haubicy „KRAB” Ministerstwo Obrony Narodowej pozyskało w 2002 r. w wyniku realizacji pracy badawczo rozwojowej pt. ,,155 mm sh z systemem wieżowym AS-90”, za łączną kwotę około 7,5 mln zł.
- Przedmiotem odbioru końcowego jest ,,155 mm dywizjonowy moduł ogniowy” o kryptonimie ,,REGINA” z dokumentacją techniczną do produkcji seryjnej w określonej konfiguracji (przedstawionej w punkcie 2).
- Ministerstwo Obrony Narodowej nie przerwało pracy wdrożeniowej ,,REGINA” – do chwili obecnej na jej realizację przeznaczono środki finansowe w kwocie około 67 mln zł.
- W dniu 5 września 2014 r. HSW S.A., będąca głównym wykonawcą pracy wdrożeniowej „REGINA”, złożyła oświadczenie o braku możliwości wykonania 155 mm sh „KRAB” zgodnie z warunkami obowiązującej umowy (podczas badań eksploatacyjno-wojskowych tych dział, stwierdzono szereg usterek, z których najpoważniejsze to pękanie blach korpusu podwozia, przegrzewanie się silnika, w tym zbyt mała wydajność układu chłodzenia oraz niesprawność układu paliwowego – zadeklarowane wykonanie wolnych od wad podwozi nie zostało poddane badaniom typu, które miały zweryfikować niesprawności).
- Zawarta przez MON umowa z HSW. S.A. dopuszcza dokonywanie tego rodzaju zmian, między innymi z chwilą zaistnienia okoliczności, których nie można było przewidzieć podczas podpisywania tej umowy lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego.
- Wobec niemożności dostarczenia przez krajowy przemysł podwozia dla 155 mm sh „KRAB”, HSW S.A. złożyła oświadczenie o braku możliwości jego wykonania zgodnie z warunkami obowiązującej umowy. Jednocześnie, dążąc do wypełnienia zobowiązań ujętych w umowie, zwróciła się do Ministerstwa Obrony Narodowej z wnioskiem o dalszą realizację programu ,,REGINA” w oparciu o licencję na produkcję podwozi pozyskaną od dostawcy zagranicznego. Mając na uwadze napiętą sytuację polityczną związaną z trwającym konfliktem na Ukrainie, a także cele wynikające z zobowiązań sojuszniczych względem NATO wymuszające pilną potrzebę osiągnięcia pożądanych zdolności operacyjnych, co jest uwarunkowane pozyskaniem dywizjonowych modułów ogniowych „REGINA”, propozycje wykonawcy zaakceptowano. Przy podjęciu decyzji uwzględniono również fakt, że w ramach kontynuacji pracy „REGINA” zostanie pozyskana licencja na produkcję w kraju nowoczesnych podwozi spełniających najwyższe standardy i wymagania stawiane w tym segmencie uzbrojenia.
- HSW S.A., jako strona obowiązującej umowy, ponosi pełną odpowiedzialność za jej realizację oraz ma prawo włączać krajowe i zagraniczne instytucje naukowe oraz inne przedsiębiorstwa, np. w charakterze podwykonawcy, dla jej terminowego i rzetelnego wykonania. Zawarcie umowy pomiędzy HSW S.A. a firmą Samsung Techwin, było spowodowane niemożnością dostarczenia przez krajowy przemysł podwozia o wymaganej jakości dla 155 mm sh „KRAB”. Przeprowadzona przez HSW. S.A analiza rynku wykazała, że liczącymi się producentami podwozi, które mogłyby zostać zintegrowane z systemami 155 mm sh ,,KRAB” są Samsung Techwin z Korei Południowej, MKEK z Turcji i KMW z Niemiec. Dalsza analiza ekonomiczno-techniczna pokazała, iż oferta firmy Samsung jest korzystniejsza pod względem finansowym od oferty MKEK, a wynikało to z faktu, że turecka haubica FIRTINA jest produkowana na licencji udzielonej właśnie przez firmę Samsung. Biorąc także pod uwagę podobieństwo konstrukcyjne haubic K9 i „KRAB”, adaptacja podwozia stosowanego w haubicy K9 jest znacznie ułatwiona pod względem technicznym. Zgodnie z informacją przekazaną przez HSW S.A. próba posadowienia polskiego systemu wieżowego na podwoziu haubicy niemieckiej PZH 2000 (produkcji KMW) byłaby trudniejsza ze względów technicznych, gdyż wymagałaby zmian w wyprodukowanych już systemach wieżowych i spowodowałaby także znaczne wydłużenie czasu pozyskania haubic. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że przedmiotowe podwozia produkowane są seryjnie przez firmę Samsung Techwin (wyprodukowano ponad 1000) na potrzeby armii Korei Południowej (haubice K9 Thunder) oraz na licencji przez turecką firmę MKEK (haubice T155 Firtina, około 300).
- Ministerstwo Obrony Narodowej przeprowadziło wnikliwą analizę wszystkich aspektów w zakresie kontynuowania pracy wdrożeniowej „REGINA”. Zastosowanie zagranicznego podwozia licencyjnego spowoduje wzrost ceny haubicy „KRAB” o około 6,8 mln zł. Głównymi determinantami tego wzrostu są: nowoczesny zespół napędowy typu powerpack oraz zawieszenie hydropneumatyczne, które wyznaczają nową, wyższą jakość pozyskiwanego uzbrojenia.
- Umowa pomiędzy HSW S.A. a Samsung Techwin obejmuje dostawę 120 zmodyfikowanych podwozi, których polonizacja odbywać się będzie stopniowo wraz z osiąganiem zdolności produkcyjnych przez przemysł krajowy, począwszy od produkcji 25 podwozi. Przekazana licencja daje nieograniczone możliwości dalszego wykorzystania tego podwozia w innych systemach uzbrojenia oraz jego produkcji na potrzeby MON, a także na rynki zagraniczne.
- Przekazana przez Samsung Techwin licencja wraz z dokumentacją techniczną i technologiczną zmodyfikowanego podwozia haubicy K9 umożliwi produkcję w kraju wszystkich jego elementów, z wyjątkiem zespołu napędowego typu „powerpack”.
- Umowa licencyjna zawarta pomiędzy HSW S.A. a STW umożliwia produkcję i sprzedaż podwozia również innym odbiorcom.
- Podwozie K9 oprócz zastosowania w 155 mm samobieżnej haubicy ,,KRAB” może być również wykorzystane jako platforma bazowa w innych systemach uzbrojenia.
- Prace rozwojowe prowadzone w ramach rozstrzygniętych konkursów, ogłoszonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizowane są niezależnie, na podstawie umów zawartych pomiędzy tym Centrum oraz OBRUM Sp. z o.o. – na Wóz Wsparcia Bezpośredniego (WWB) „GEPARD” i HSW S.A. – na BWP „BORSUK”.
- Trwają analizy w zakresie możliwości zastosowania przy produkcji WWB „GEPARD” rozwiązań zastosowanych w różnych platformach bojowych.
- Umowa z firmą Samsung obejmuje również wyposażenie K9 w konkretny typ silnika – w niemiecki silnik MTU 881 Ka-500, a to z kolei wpisuje się w polską strategię ustanowienia zdolności do serwisowania, montażu i produkcji silników z rodziny MTU w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu.
Z poważaniem
z up. Maciej JANKOWSKI
PODSEKRETARZ STANU