Na kanwie informacji Dziennika Zachodniego z dnia 31 marca 2014 roku, który opisuje dzisiejszą informację PKP PLK zerwania umowy z projektantem trasy połączenia kolejowego z Katowic do MPL Katowice w Pyrzowicach, co w praktyce może oznaczać rezygnację z budowy nowej trasy kolejowej przebiegającej od Katowic przez Bytom, Piekary Śląskie do Pyrzowic zamieszczam poniżej zestawienie moich interpelacji poselskich w tej sprawie:
1. Zapytanie oraz odpowiedź w sprawie aktualnego stanu realizacji niektórych inwestycji kolejowych na obszarze województwa śląskiego Październik 2008http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/3001bd878392962bc12573b500459bdb/ebd74854c10c1b01c12574eb003e7224?OpenDocument W odpowiedzi wiceministra infrastruktury z września 2008 roku budowa miała się zakończyć … w 2013 roku.
2. Interpelacja poselska w sprawie stopnia realizacji inwestycji połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice – Pyrzowice z miastami Aglomeracji Górnośląskiej :http://jerzypolaczek.pl/item/607-kolej-katowice-pyrzowice
4. Interpelacja poselska w sprawie stopnia realizacji inwestycji połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji górnośląskiej – ponowna:
Treść interpelacji:
Jerzy POLACZEK
Poseł na Sejm RP
10 marca 2014r.
Szanowna Pani
Elżbieta Bieńkowska
Minister Infrastruktury i Rozwoju
Interpelacja poselska
w sprawie stopnia realizacji inwestycji połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji górnośląskiej – ponowna
Szanowna Pani Premier,
W związku z treścią odpowiedzi udzielonej w imieniu Pani Premier przez Pana Ministra Adama Zdziebło na moją interpelację (nr 24210) w sprawie stopnia realizacji inwestycji połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji górnośląskiej jestem zmuszony skierować ponowne wystąpienie w przedmiotowej kwestii.
Jak wynika z treści przywołanego pisma Ministerstwo potwierdza zamiar zrealizowania projektu poprzez umieszczenie go na liście projektów do wykonania ze środków perspektywy finansowej 2014-2020 zamieszczonej w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020r. (z perspektywą do 2030).
Jednocześnie jednak obok i niejako wbrew ustaleniom o budowie połączenia kolejowego Katowice-Chorzów-Bytom Rozbark-MPL Katowice-Pyrzowice w przesłanej odpowiedzi zawarto nieprecyzyjne i niedookreślone stwierdzenie, iż cyt.: „Rozważana jest m.in. możliwość uruchomienia połączenia kolejowego opartego o istniejącą infrastrukturę linii kolejowej, jako rozwiązania bardziej efektywnego kosztowo i będącego alternatywą bezpośredniego połączenia pasażerskiego oraz towarowego wschodniej i zachodniej części Śląska.”
W związku z powyższym zwracam się do Pani Premier o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Ministerstwo potwierdza kontynuację przygotowań do realizacji projektu budowy połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji górnośląskiej po wytyczonym już śladzie Katowice-Chorzów-Bytom Rozbark-MPL Katowice-Pyrzowice?
- Proszę o rozwinięcie zacytowanego wyżej fragmentu odpowiedzi, który w obecnym brzmieniu jest niezrozumiały i stawia pod znakiem zapytania deklarowane zamiary Ministerstwa co do realizacji inwestycji budowy połączenia szybką koleją Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji górnośląskiej. Czy jest to element uzupełniający wariant podstawowy, czy też nowe proponowane rozwiązanie ma charakter docelowy? Czy stwierdzenia te odnoszą się do deklaracji odtworzenia dotychczasowej infrastruktury linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek