Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie wyjaśnienia statusu inwestycji kolejowych zapisanych w uchwale Rady Ministrów z dnia 29 czerwca br. Program „Śląsk 2.0” w świetle projektu Krajowego Programu Kolejowego 2015-2023 skierowanego do konsultacji 6 lipca br.
Szanowna Pani Premier,
W dniu 29 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła w formie uchwały dokument pod nazwą „Program Śląsk 2.0”, który zawiera w sobie pośród innych treści dotyczących projektowanej przez kierowany przez Panią Premier rząd bliższej i dalszej przyszłości Górnego Śląska, zestawienie inwestycji infrastrukturalnych w Regionie.
Dnia 6 lipca do konsultacji społecznych przekazano projekt uchwały Rady Ministrów pn. „Krajowy Program Kolejowy 2015-2023r.” (KPK)
Dokument ten zawiera listę projektów inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową w Polsce w postaci dwóch list – podstawowej, której projekty są realizowane, oraz rezerwowej, z której projekty będą realizowane jedynie wówczas, kiedy z puli środków finansowych zarezerwowanych na realizację zadań listy podstawowej pozostaną oszczędności.
Rozbieżność czasowa publikacji obu dokumentów sięgająca tygodnia prowadzi do uzasadnionego wniosku, iż oba te teksty były znane członkom Rady Ministrów oraz zaangażowanym w ich tworzenie osobom w tym samym czasie.
Lektura wspomnianego tekstu przynosi bardzo istotną informację dla realizacji zapowiedzi rządu Pani Premier zawartych w „Programie Śląsk 2.0” – niżej wymienione w nim inwestycje kolejowe zostały umieszczone na liście rezerwowej!
Inwestycje te to:
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap III: linia E 30 na odc. Chorzów Batory – Gliwice Łabędy; wartość: 1,1 mld złotych,
- Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa); wartość: 352 mln złotych,
- Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa); wartość: 183 mln złotych,
- Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.; wartość: 220 mln złotych,
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina; wartość: 73 mln złotych,
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna; wartość: 56 mln złotych,
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn; wartość: 84 mln złotych,
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 odc. Pszczyna – Żory; wartość: 46 mln złotych.
Oznacza to bezwzględne uzależnienie ich realizacji jedynie od powstania oszczędności w realizacji projektów w listy podstawowej. Ponadto na liście rezerwowej znajdują się projekty inwestycyjne obejmujące obszar całego kraju, nie ma więc uzasadnienia dlaczego projekty dotyczące Śląska miałyby mieć pierwszeństwo przed innymi.Łączna wartość obiecanych inwestycji, które nie zostaną zrealizowane wyniesie ponad 2,1 mld złotych.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Premier o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jaki jest faktyczny status inwestycji zapisanych w Programie „Śląsk 2.0”?
- W jaki sposób, tzn. z jakich środków finansowych i w jakim ostatecznie trybie rząd Pani Premier zamierza zrealizować inwestycje w postaci:
- prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap III: linia E 30 na odc. Chorzów Batory – Gliwice Łabędy; wartość: 1,1 mld złotych,
- prac na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa); wartość: 352 mln złotych,
- prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa); wartość: 183 mln złotych,
- prac na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.; wartość: 220 mln złotych,
- rewitalizacji linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina; wartość: 73 mln złotych,
- rewitalizacji linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna; wartość: 56 mln złotych,
- rewitalizacji linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn; wartość: 84 mln złotych,
- rewitalizacji linii kolejowej nr 148 odc. Pszczyna – Żory; wartość: 46 mln złotych?
- Jak ostatecznie mają się do siebie zapisy obu wymienionych w interpelacji dokumentów tj. Programu „Śląsk 2.0” i Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023 w zakresie realizacji wymienionych w nich inwestycji kolejowych dotyczących Śląska?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek