Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie strategii Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczącej pozyskania kołowych pojazdów opancerzonych
Szanowny Panie Premierze,
Kierowany przez Pana Ministra resort prowadzi obecnie aż pięć procedur pozyskania kołowych pojazdów wojskowych w układzie 4×4. Procedury są opisane jako:
– „ŻMIJA”: lekki pojazd uderzeniowy (LSV) dla Wojsk Lądowych;
– „MUSTANG”: samochód ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności;
– „SILO”: samochód interwencyjny lekko opancerzony dla Żandarmerii Wojskowej;
– „PEGAZ”: Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych;
– „KLESZCZ”: Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy.
Gdyby zrealizował się ten scenariusz ministerstwa, wojsko „pozyska” 5 różnych rodzajów i marek pojazdów różnych producentów, co w mojej ocenie nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla bezpieczeństwa państwa, jak i interesu ekonomicznego sił zbrojnych. Problemem może się również okazać konieczność przyszłej modernizacji oraz modyfikacji pozyskanych pojazdów wojskowych, których prawa autorskie pozostaną własnością np. zagranicznego producenta.
Równolegle Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało firmie AMZ Kutno kilkadziesiąt milionów złotych na projekt KLESZCZ, na potrzeby którego również Polska Grupa Zbrojeniowa zawarła porozumienie z zagranicznym producentem w celu opracowania pojazdu w układzie 6×6.
Procedury ŻMIJA i MUSTANG realizowane są w trybie ustawowym, a w odniesieniu do pojazdów PEGAZ i KLESZCZ okoliczności wskazują, iż zostanie uruchomiona procedura kwalifikacji tych zadań pod kątem występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Nie mam informacji, czy pojazdy SILO zostaną pozyskane w wyniku postępowania prowadzonego przez Żandarmerię Wojskową, czy w innym trybie.
Pragnę zauważyć, że pojazdy kołowe w układzie 4×4 wymagane są w wielu innych projektach wojskowych realizowanych przez MON, stając się jednym z najważniejszych czynników wyznaczających poziom bezpieczeństwa państwa.
Dostrzegając w podejmowanych przez resort kierowany przez Pana Ministra działaniach, braku jakiejkolwiek koordynacji w pozyskiwaniu technologii pojazdów wojskowych w określonych przedziałach DMC (dopuszczalnej masy całkowitej), co bezpośrednio wynika z braku jednolitej strategii budowania krajowego potencjału przemysłu obronnego niezależnego od producentów zagranicznych,proszę uprzejmie o wyjaśnienie następujących kwestii:
- Jakie projekty realizowane przez resort kierowany przez Pana Ministra zakładają wykorzystanie pojazdów wojskowych w układzie 4×4 lub 6×6?
- Czy w związku z potrzebą pozyskania kilku tysięcy pojazdów w układzie 4×4 i 6×6, produkcja których ma znaczenie dla bezpieczeństwa państwa i może być istotnym wskaźnikiem wzrostu potencjału krajowego przemysłu obronnego, w kierowanym przez Pana resorcie obrony narodowej opracowano jakąkolwiek strategię budowy krajowego potencjału przemysłowego tego rodzaju pojazdów, obejmującą uzyskanie wystarczającego poziomu niezależności od producentów zagranicznych?
- Czy dostrzega Pan irracjonalność graniczącą z brakiem zdrowego rozsądku, w odniesieniu do sytuacji, w której wojsko polskie kupuje pojazdy np. Żubr dla wyrzutni Poprad i AWR w pracy Regina, a jednocześnie prowadzi odrębnie aż 3 postępowania – PEGAZ, KLESZCZ i SILO – których skutkiem będzie pozyskanie trzech różnych pojazdów?
- Czy Pan Minister ma świadomość konsekwencji przyjętej i realizowanej przez resort obrony narodowej koncepcji modernizacji technicznej wojska w zakresie pojazdów 4×4 i 6×6, w wyniku której zostanie pozyskanych 5, a może i więcej rodzajów pojazdów, a polski przemysł nie tylko nie uzyska optymalnego poziomu zdolności do produkcji pozyskanych pojazdów, ale nawet ewentualna ich częściowa „polonizacja” będzie rozproszona w kilku zakładach bez utworzenia realnego potencjału przemysłowego, zapewniającego bezpieczeństwo dostaw niezależne od decyzji zagranicznych podmiotów trzecich?
- Czy Żandarmeria Wojskowa realizuje procedurę zakupu pojazdów SILO samodzielnie, czy też postępowanie to prowadzi Inspektorat Uzbrojenia MON?
- Czy w efekcie realizowanej pod nadzorem Pana Ministra modernizacji technicznej armii w zakresie kołowych pojazdów opancerzonych, w wyniku wydania kilku miliardów złotych budżetu na kilka różnych pojazdów różnych producentów, polski przemysł obronny uzyska potencjał przemysłowy umożliwiający pełną produkcję i ofertę pozyskanych pojazdów, zarówno dla polskiej armii, jak i na eksport?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek