W dniu dzisiejszym na ręce Pana Sławomira Nowaka Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wniosłem interpelację w sprawie zajęcia stanowiska w zakresie informacji o wynikach finansowych spółki za lata 2007-2010 spółki PKP Cargo SA.
Treść interpelacji:
Bytom, 31 stycznia 2012r.
Pan
Sławomir Nowak
Minister Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
Interpelacja poselska
w sprawie zajęcia stanowiska przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sprawującego nadzór właścicielski nad spółką PKP Cargo SA w zakresie informacji o wynikach finansowych spółki za lata 2007-2010
W dniu 10 stycznia 2012r. portal internetowy nakolei.pl zamieścił materiał pt. „Czy PKP Cargo uprawia kreatywną księgowość? – Kolos na glinianych nogach” (LINK). Na tymże portalu zamieszczono następnie odpowiedź PKP Cargo SA, i kolejno stanowisko autora materiału podtrzymującego tezę o „kreatywnej księgowości” w tej spółce, w której nadzór właścicielski w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Minister Transportu.
W związku z tą publikacją zwracam się do Pana ministra o zainteresowanie się sprawą i zajęcie stanowiska – na ile podniesione przez autorów publikacji zarzuty wobec władz spółki
o ukrywanie rzeczywistych wyników finansowych pokazujących, iż w latach 2007-2010 PKP Cargo SA notowała niezmiennie stratę, a przez zastosowanie tzw. kreatywnej księgowości zapisała na swoim koncie zysk netto w kwocie kilkudziesięciu milionów złotych, znajdują uzasadnienie w danych finansowych spółki.
Zwracam się przede wszystkim z zapytaniem – czy rzeczywiście dochodziło do zamiennego operowania w wypowiedziach publicznych władz spółki wynikami jednostkowymi i wynikiem skonsolidowanym?
Jeśli jest prawdą, że takie wypowiedzi miały miejsce, może powstać uzasadniona obawa co do rzeczywistego stanu finansowego PKP Cargo SA, co może negatywnie wpływać na zdolność do dalszego efektywnego działania na rynku przewozów kolejowych.
Ponadto zwracam się do Pana Ministra o sprawdzenie zarzutu w stosunku do PKP Cargo SA, iż podmiot ten zanotował za lata 2008-2010 aż 743,6 mln zł straty netto, co powoduje, iż podmiot ten nie zachowuje tzw. złotej reguły bilansowej świadczącej potencjalnie o dużym ryzyku funkcjonowania spółki.
Z uwagi na podjęte w ubiegłej kadencji decyzje ówczesnej Rady Ministrów w zakresie sprzedaży większościowego pakietu akcji PKP Cargo SA oraz ze względu na dużą wagę podjętego przeze mnie tematu zawartego w niniejszej interpelacji, a także obiektywną konieczność zajęcia w tej sprawie stanowiska właściciela wnoszę do Pana Ministra
o udzielenie wnikliwej, merytorycznej i wyczerpującej odpowiedzi.
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek