Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pani Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej w sprawie uzyskania wyjaśnień dotyczących odwołania przez PKP PLK SA przetargu na budowę systemu łączności GSM-R (Global System for Mobile Communication – Rail) o wartości 1 mld 132 mln złotych
Szanowna Pani Premier!
GSM-R udostępnia użytkownikom poza kanałem rozmów cyfrowych, także kanał radiowy do przesyłania danych i realizacji funkcji przewidzianych dla specjalistycznych zastosowań dla kolei. Oprócz realizacji funkcji łączności technologicznej na kolei system ten stanowi również medium transmisyjne dla systemu zarządzania ruchem ETCS poziom 2/3, którym przesyłane są zezwolenia na jazdę wydawane przez Radiowe Centrum Sterowania.
Na początku 2013r. PKP PLK SA ogłosiła przetarg na realizację tego projektu. Po roku czasu zarządca infrastruktury unieważnił postępowanie, co oznacza brak możliwości realizacji tego projektu w perspektywie unijnej 2007-2013. Negatywne skutki tej decyzji są istotne dla zarówno poziomu wydatkowania środków unijnych w sektorze kolejowym, jak również dla wdrażania interoperacyjności sieci kolejowej w Polsce o znaczeniu państwowym. W związku z powyższym proszę o szczegółowe wyjaśnienia i udzielenie odpowiedzi na stępujące pytania:
- Czy system GSM-R w świetle podjętych decyzji jest istotnym elementem infrastruktury kolejowej?
- Proszę o przypomnienia jakie Polska podjęła zobowiązania w ramach wdrożenia interoperacyjności kolei w naszym kraju i jaka była data jego wdrożenia?
- Jaki jest aktualnie stan zaawansowania realizacji interoperacyjności (w tym GSM-R) na sieci kolejowej w Polsce? Proszę o szczegółowy wykaz zrealizowanych inwestycji na dzień 31 grudnia 2013r..
- Jak należy rozumieć wyjaśnienia PKP PLK SA po unieważnieniu przetargu w świetle realizacji podstawowej listy inwestycji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ), na której projekt ten znalazł się wcześniej na wniosek tejże spółki?
- Czy prawdą jest, iż był to podstawowy projekt budowy GSM-R na tę perspektywę europejską 2007-2013? Czy był to projekt uzupełniający?
- Jakie są powody unieważnienia przetargu? Proszę o szczegółowe wyjaśnienia.
- Czy Minister Infrastruktury i Rozwoju był wcześniej szczegółowo poinformowany pisemnie o unieważnieniu przetargu? Od kiedy minister właściwy dla spraw transportu wiedział o zagrożeniu realizacji tego zadania inwestycyjnego?
- Kto w PKP PLK SA personalnie odpowiada za tę negatywną w skutkach dla Polski decyzję spółki, w której udział finansowania europejskiego wynosi ok 800 mln złotych?
- Jak rząd planuje wykorzystać i na jakie cele w transporcie kolejowym przeznaczyć niewykorzystany prawie jeden miliard złotych z przetargu, który został unieważniony? Proszę o szczegółową listę zadań inwestycyjnych na kolei, na które zostaną przeznaczone niewykorzystane środki z unieważnionego projektu GSM-R
- Jak rezygnacja z realizacji tej inwestycji wpłynie na bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce, choćby w kontekście zakupu nowego taboru kolejowego (np. Pendolino)?
- Czy są reperkusje tej decyzji podjętej przez PKP PLK SA na poziomie Komisji Europejskiej z uwagi na międzynarodowe zobowiązania Polski z tytułu wdrażania interoperacyjności kolei w związku z wymogami prawa europejskiego i polskiego?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek