Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie realizacji kontraktów taborowych PKP Intercity na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych „Dart” produkcji PESA Bydgoszcz oraz „Flirt 3” produkcji konsorcjum firm Stadler i NEWAG.
Szanowna Pani Minister,
W dniu 14 stycznia br. złożyłem do Ministra Infrastruktury i Rozwoju interpelację
w sprawie harmonogramów odbiorów elektrycznych zespołów trakcyjnych „Dart” produkcji PESA SA oraz „Flirt 3” produkcji konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. i NEWAG SA.
W interpelacji zapytałem ministra o harmonogramy odbiorów, terminy odbiorów, homologację i możliwość wdrożenia powyższych składów do ruchu wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2015/2016.
W odpowiedzi, którą uzyskałem w dniu 13 lutego br. od Pana Zbigniewa Rynasiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju potwierdzono, iż „dostawa wszystkich 40 EZT upływa w dniu 30 października 2015 r. „Ministerstwo jako organ pełniący nadzór właścicielski na spółką PKP Intercity SA zapewniło ponadto, iż „w przypadku niedotrzymania powyższego terminu (oraz terminów dostawy poszczególnych składów) Wykonawcom naliczane będą kary umowne zgodnie z zapisami kontraktów.”
Z informacji przedstawionej przez Pana Ministra Rynasiewicza wynikało również,
że PKP IC S.A, a co za tym idzie ministerstwo infrastruktury ma pełną wiedzę na temat przebiegu realizacji obu kontraktów, z uwagi na fakt, iż powołało w tym celu „Komitet Sterujący, Grupa projektowa oraz Grupy robocze, składające się ze specjalistów PKP IC w dziedzinie taboru, zarządzania ryzykiem, finansów, informatyki i produktu.” Działania te miały na celu „sprawną organizację współpracy na linii Zamawiający-Wykonawca.”
Co do kwestii homologacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu, zgodnie z podpisanymi umowami „Pojazdy będą posiadały dokumenty, uprawniające do eksploatacji Pojazdu na infrastrukturze kolejowej na terenie Polski wydane przez UTK, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi ważne od momentu dostawy pierwszego Pojazdu oraz świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2005, Nr 37, poz.330).”
Jak wynikało z informacji ministerstwa, biorąc pod uwagę „przewidywany czas potrzebny na wdrożenie składów do ruchu w ramach rozkładu jazdy wynosi minimum 1–2 miesiące od przeprowadzenia odbiorów końcowych” oraz termin dostaw wszystkich składów do 30 października br., należałoby się spodziewać, iż wszystkie zakupione elektryczne zespoły trakcyjne „Dart” produkcji PESA SA oraz „Flirt 3” produkcji konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. i NEWAG SA. powinny być włączone w ramach rozkładu jazdy na lata 2015/2016.(!)
Dlatego z dużym zaniepokojeniem należy przyjąć informacje zawarte w artykule red. Mariusza Piotrowskiego pt. „Czy nowy tabor Intercity dojedzie na czas?” opublikowanym w Gazecie Wyborczej w dniu 23 września br., w którym autor informuje opinię publiczną iż do tej pory „bydgoska Pesa nie oddała Intercity jeszcze żadnego darta”.
Równie niepokojąca jest informacja, że „obaj producenci nie mają jeszcze homologacji, czyli dokumentu dopuszczającego pociąg do ruchu”, mimo iż zgodnie z umowami powinny posiadać takowe dokumenty od momentu dostawy pierwszego pojazdu.
Z uwagi na powyższe proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy Zamawiający, spółka PKP Intercity SA, dokonała aneksowania umów na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych, w zakresie terminów dostaw zamówionych pojazdów? Jeżeli tak, to proszę o informację jakie są zaktualizowane harmonogramy dostaw w ramach każdego z kontraktów.
- Czy Zamawiający, spółka PKP Intercity SA, dokonał aneksowania umów na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych w zakresie warunków technicznych, jakie mają spełniać zamówione pojazdy? Jeżeli tak, to proszę o informację dotyczącą nowych wymagań technicznych, jakie mają spełnić dostawcy.
- Czy Zamawiający, spółka PKP Intercity SA lub Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, jako organ nadzoru właścicielskiego przeanalizował ryzyka związane z ewentualnym aneksowaniem umów na dostawy taboru po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i związanych z tym konsekwencjami prawnymi dotyczącymi zgodności z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2013.907 z późn.zm.) oraz ewentualnymi roszczeniami odszkodowawczymi ze strony pozostałych oferentów biorących udział w postępowaniu przetargowym w wymienionej sprawie?
- Z jakiego powodu Zamawiający, spółka PKP Intercity SA, zliberalizował swoją politykę względem dostawców taboru, dotyczącą terminów dostaw, dopuszczenia do ruchu i warunków technicznych, szczególnie w kontekście rozliczenia środków unijnych przeznaczonych w nieprzekraczalnym terminie do końca br.? Ewentualna utrata ok. 500 mln środków unijnych może znacząco negatywnie wpłynąć na kondycję finansową przewoźnika w następnych latach.
- Jakie konsekwencje w bieżącej działalności spółki PKP Intercity SA może mieć brak włączenia nowego taboru wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2015/2016 w kontekście trudnej sytuacji taborowej spółki? Czy przewoźnik ma zabezpieczoną wystarczającą rezerwę taboru na realizację siatki połączeń lub czy ma opracowany plan dzierżawy potrzebnego taboru od innych przewoźników krajowych i zagranicznych wraz z zapewnieniem finansowania?
Z poważaniem
Jerzy Polaczek