Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do o Pana Donalda Tuska Prezesa Rady Ministrów w sprawie koordynacji kompetencji urzędów centralnych i w zakresie planowania, budowy
i eksploatacji szlaków żeglugi śródlądowej w kontekście Kanału Śląskiego i połączenia wodnego Dunaj – Odra – Łaba
Poseł na Sejm RP
11 kwietnia 2013r.
Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Interpelacja poselska
w sprawie koordynacji kompetencji urzędów centralnych i w zakresie planowania, budowy
i eksploatacji szlaków żeglugi śródlądowej w kontekście Kanału Śląskiego i połączenia wodnego Dunaj – Odra – Łaba
Panie Premierze,
17 stycznia 2006r. Komisja Europejska ds. Transportu i Turystyki przedstawiła Zintegrowany Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (NAIADES), który otrzymał charakter wieloletniego programu na rzecz działania mającego na celu wzmocnienie żeglugi śródlądowej.
Wspomniany program skupia się na pięciu obszarach strategicznych, które obejmują:
– stworzenie korzystnych warunków dla świadczenia usług i przyciągania nowych rynków (obszar rynku);
– stymulowanie modernizacji i unowocześnia floty (obszar floty);
– przyciąganie nowej siły roboczej oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki (obszar zatrudnienia i kwalifikacji);
– promowanie żeglugi śródlądowej jako korzystnego partnera w biznesie poprzez stworzenie sieci promocyjnej (obszar wizerunku branży żeglugowej);
– zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dróg wodnych śródlądowych (obszar infrastruktur).
Okres wprowadzania w życie programu zaplanowano na lata 2006-2013. Jest skierowany do wszystkich szczebli administracji odpowiedzialnych za żeglugę śródlądową oraz przemysłu państw członkowskich Unii Europejskiej. Jako konieczne dla realizacji programu wskazano wprowadzenie odpowiednich instrumentów prawnych, instrumentów polityki transportowej i instrumentów wsparcia.
Transport towarowy śródlądowymi szlakami żeglugowymi na terenie państw UE rozwinął się w znacznym zakresie np. w Belgii wzrost o ok.50%, we Francji o ok. 35%.
Szczególną rolę odgrywają obszary zlewisk dużych portów morskich, na których transport żeglugą śródlądową sięgnął 40% udziału w ogólnej wielkości przewozów towarowych.
Jego stałe rozwijanie jest zgodne z polityką Unii w zakresie rozwijania szlaków transportu modalnego i intermodalnego z udziałem rosnącego wskaźnika udziału transportu przyjaznego środowisku, pozyskiwania przyjaznej środowisku energii z obiektów hydrotechnicznych, czy promowania komunikacji pasażerskiej i turystycznej
z wykorzystaniem wodnych szlaków śródlądowych.
Obecnie w Polsce mamy do czynienia z sytuacją, w której ministerstwo właściwe ds. transportu odpowiada za kierunki śródlądowego transportu wodnego, a ministerstwo środowiska jest odpowiedzialne za rozwój dróg wodnych, stanowiących integralny element transportu wodnego śródlądowego, będących podstawą rozwoju tej gałęzi transportu.
Z godnie z art. 66 ustawy Prawo wodne:
1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, śródlądowe wody powierzchniowe uznane za żeglowne, zwane dalej śródlądowymi drogami wodnymi.
2. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, określić śródlądowe drogi wodne lub ich odcinki wymagające modernizacji lub przebudowy według klas śródlądowych dróg wodnych ustalonych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej oraz może wyodrębnić śródlądowe drogi wodne przeznaczone lub używane wyłącznie do sportu, rekreacji lub przewozu osób.
3. Wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, Rada Ministrów kierować się będzie potrzebami śródlądowego transportu wodnego i żeglugowym wykorzystaniem śródlądowych dróg wodnych przez statki.
4. Inwestycje polegające na budowie lub przebudowie urządzeń wodnych, urządzeń komunikacyjnych lub przesyłowych prowadzonych przez śródlądowe drogi wodne, a także roboty regulacyjne i inne, mogące mieć wpływ na te drogi, powinny spełniać warunki projektowe określone dla klasy ustalonej dla danej drogi wodnej lub jej odcinka.
Na realizację zadań z zakresu żeglugi śródlądowej w znaczący sposób wpływają uregulowania i procedury programu Natura 2000, które w znaczący sposób mogą ograniczać realizację inwestycji w rozwój śródlądowych dróg wodnych.
W związku w powyższym zwracam się do Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak obecnie uregulowane są zasady współpracy pomiędzy ministerstwem transportu a ministerstwem środowiska w zakresie żeglugi śródlądowej oraz transportu śródlądowymi szlakami wodnymi – jakiego zakresu dotyczą?
2. Jak określono sposób realizacji zapisów ust. 3 i 4 art.66 Prawa wodnego na etapie projektowania inwestycji infrastrukturalnych w otoczeniu polskich szlaków żeglugowych na Odrze i Wiśle oraz innych odcinkach rzecznych szlaków śródlądowych?
3. Jakie działania rząd Pana Premiera podjął w odniesieniu do reaktywowanego przez ministerstwo infrastruktury w roku 2009r. pomysłu realizacji inwestycji Kanału Śląskiego oraz realizacji koncepcji połączenia Dunaj – Odra- Łaba, jako spławnego szlaku żeglugi śródlądowej?
Które z resortów i w jakim zakresie współpracowały w tym temacie?
4. W jakim zakresie i w jaki sposób określono zasady współpracy pomiędzy resortami gospodarki, transportu i środowiska w zakresie realizacji inwestycji i eksploatacji obiektów hydrotechnicznych produkujących energię jako odnawialnych źródeł energii, także na potrzeby przemysłu?
5. Jak ustalono zasady współpracy między resortami w odniesieniu do realizacji programów zabezpieczenia przeciwpowodziowego z wykorzystaniem progów spiętrzających oraz innych obiektów hydrotechnicznych?
Wspomniany program skupia się na pięciu obszarach strategicznych, które obejmują:
– stworzenie korzystnych warunków dla świadczenia usług i przyciągania nowych rynków (obszar rynku);
– stymulowanie modernizacji i unowocześnia floty (obszar floty);
– przyciąganie nowej siły roboczej oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki (obszar zatrudnienia i kwalifikacji);
– promowanie żeglugi śródlądowej jako korzystnego partnera w biznesie poprzez stworzenie sieci promocyjnej (obszar wizerunku branży żeglugowej);
– zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dróg wodnych śródlądowych (obszar infrastruktur).
Okres wprowadzania w życie programu zaplanowano na lata 2006-2013. Jest skierowany do wszystkich szczebli administracji odpowiedzialnych za żeglugę śródlądową oraz przemysłu państw członkowskich Unii Europejskiej. Jako konieczne dla realizacji programu wskazano wprowadzenie odpowiednich instrumentów prawnych, instrumentów polityki transportowej i instrumentów wsparcia.
Transport towarowy śródlądowymi szlakami żeglugowymi na terenie państw UE rozwinął się w znacznym zakresie np. w Belgii wzrost o ok.50%, we Francji o ok. 35%.
Szczególną rolę odgrywają obszary zlewisk dużych portów morskich, na których transport żeglugą śródlądową sięgnął 40% udziału w ogólnej wielkości przewozów towarowych.
Jego stałe rozwijanie jest zgodne z polityką Unii w zakresie rozwijania szlaków transportu modalnego i intermodalnego z udziałem rosnącego wskaźnika udziału transportu przyjaznego środowisku, pozyskiwania przyjaznej środowisku energii z obiektów hydrotechnicznych, czy promowania komunikacji pasażerskiej i turystycznej
z wykorzystaniem wodnych szlaków śródlądowych.
Obecnie w Polsce mamy do czynienia z sytuacją, w której ministerstwo właściwe ds. transportu odpowiada za kierunki śródlądowego transportu wodnego, a ministerstwo środowiska jest odpowiedzialne za rozwój dróg wodnych, stanowiących integralny element transportu wodnego śródlądowego, będących podstawą rozwoju tej gałęzi transportu.
Z godnie z art. 66 ustawy Prawo wodne:
1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, śródlądowe wody powierzchniowe uznane za żeglowne, zwane dalej śródlądowymi drogami wodnymi.
2. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, określić śródlądowe drogi wodne lub ich odcinki wymagające modernizacji lub przebudowy według klas śródlądowych dróg wodnych ustalonych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej oraz może wyodrębnić śródlądowe drogi wodne przeznaczone lub używane wyłącznie do sportu, rekreacji lub przewozu osób.
3. Wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, Rada Ministrów kierować się będzie potrzebami śródlądowego transportu wodnego i żeglugowym wykorzystaniem śródlądowych dróg wodnych przez statki.
4. Inwestycje polegające na budowie lub przebudowie urządzeń wodnych, urządzeń komunikacyjnych lub przesyłowych prowadzonych przez śródlądowe drogi wodne, a także roboty regulacyjne i inne, mogące mieć wpływ na te drogi, powinny spełniać warunki projektowe określone dla klasy ustalonej dla danej drogi wodnej lub jej odcinka.
Na realizację zadań z zakresu żeglugi śródlądowej w znaczący sposób wpływają uregulowania i procedury programu Natura 2000, które w znaczący sposób mogą ograniczać realizację inwestycji w rozwój śródlądowych dróg wodnych.
W związku w powyższym zwracam się do Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak obecnie uregulowane są zasady współpracy pomiędzy ministerstwem transportu a ministerstwem środowiska w zakresie żeglugi śródlądowej oraz transportu śródlądowymi szlakami wodnymi – jakiego zakresu dotyczą?
2. Jak określono sposób realizacji zapisów ust. 3 i 4 art.66 Prawa wodnego na etapie projektowania inwestycji infrastrukturalnych w otoczeniu polskich szlaków żeglugowych na Odrze i Wiśle oraz innych odcinkach rzecznych szlaków śródlądowych?
3. Jakie działania rząd Pana Premiera podjął w odniesieniu do reaktywowanego przez ministerstwo infrastruktury w roku 2009r. pomysłu realizacji inwestycji Kanału Śląskiego oraz realizacji koncepcji połączenia Dunaj – Odra- Łaba, jako spławnego szlaku żeglugi śródlądowej?
Które z resortów i w jakim zakresie współpracowały w tym temacie?
4. W jakim zakresie i w jaki sposób określono zasady współpracy pomiędzy resortami gospodarki, transportu i środowiska w zakresie realizacji inwestycji i eksploatacji obiektów hydrotechnicznych produkujących energię jako odnawialnych źródeł energii, także na potrzeby przemysłu?
5. Jak ustalono zasady współpracy między resortami w odniesieniu do realizacji programów zabezpieczenia przeciwpowodziowego z wykorzystaniem progów spiętrzających oraz innych obiektów hydrotechnicznych?