Poniżej zamieszczam interpelację skierowaną do Premiera Donalda Tuska w sprawie oceny przez rząd zaistnienia ustawowych przesłanek zawieszenia Zarządu województwa śląskiego w związku z przedłużającym się brakiem skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych i ustanowienia zarządu komisarycznego.
Szanowny Panie Premierze,
Ostatnie kilka lat funkcjonowania i podejmowanych w tym czasie decyzji, jak również zaniechań przez Zarząd Województwa Śląskiego spowodowało głębokie negatywne skutki społeczne, a także straty idące w setki milionów złotych i spowodowane nimi dodatkowe wydatki w budżetach województwa śląskiego wynikające z braku skuteczności
w wykonywaniu ustawowych zadań publicznych.
Efektem tej sytuacji jest narastające lawinowo zadłużenie województwa śląskiego sięgające górnego pułapu dopuszczonego przepisami.
Pragnę krótko Panu Premierowi przypomnieć tylko niektóre negatywne przykłady związane wykonywaniem ustawowych zadań nałożonych na podstawie ustawy o samorządzie województwa:
1. Przejęcie w grudniu 2012r. przez samorząd województwa całości regionalnego transportu kolejowego w województwa śląskim, którego efektem był niespotykany od zakończenia II wojny światowej chaos, dezorganizacja i zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów, co doprowadziło do wielomilionowych strat w budżecie województwa śląskiego oraz zmniejszenia o ponad 50% liczby połączeń wykonywanych przez spółkę Koleje Śląskie (w latach 2012-2014), nad którą nadzór sprawuje Zarząd województwa śląskiego. Dodatkowym okolicznością do tych faktów stała się kwestia uruchomienia kilkudziesięciu milionów złotych poręczeń i gwarancji udzielonych na zakup części taboru Kolei Śląskich przez inną spółkę samorządową tj. Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów SA. Do dzisiaj trwa ustalanie stanu faktycznego i prawnego odnośnie własności części taboru spółki Koleje Śląskie. Odrębną kwestią jest ich brak dopuszczenia części z nich do ruchu w Polsce na podstawie odrębnych przepisów dotyczących transportu kolejowego.
W sprawie niegospodarności w podległej Zarządowi województwa śląskiego spółce wszczęto postępowanie prokuratorskie.
2. 168 milionów złotych strat w należącej do samorządu Województwa śląskiego spółce Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów SA – hurtowego dostawcy wody dla ok. 70 miast województwa śląskiego. Strata ta wynikła z braku jakiekolwiek nadzoru ze strony Zarządu województwa śląskiego nad działaniami władz spółki. Jest niebywale szokującym, jak na praktykę samorządową przykładem fakt, iż spółka ta (wykonująca zadania użyteczności publicznej) poniosła ponad 100 milionów złotych strat z tytułu inwestycji
w instrumenty wysokiego ryzyka tj. certyfikaty tzw. funduszy inwestycyjnych zamkniętych! Ponadto GPW SA zawarła umowy poręczające wykup obligacji spółki Inteko (tj. spółki-córki Kolei Śląskich), poprzez którą transferowano część zakupu taboru kolejowego. Strata na tych operacjach sięga prawie 30 milinów złotych.
W kwestiach opisanych w tym punkcie również wszczęto postępowanie prokuratorskie.
3. Najwyższa Izba Kontroli zawiadomiła prokuraturę w sprawie wielkiej niegospodarności oraz zagrożenia katastrofą budowlaną przy realizacji inwestycji -przebudowy Stadionu Narodowego w Chorzowie.
Stadion, którego przebudowa była najbardziej zaawansowana w 2007r. tj.
w momencie przyznania Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012, do dzisiaj nie jest oddany do użytkowania! Do chwili obecnej wydatkowano ponad 600 mln złotych (dwa razy więcej niż planowano), a na jego dokończenie potrzeba według Rzecznika katowickiej Delegatury NIK kolejnych co najmniej 200 mln złotych.
Oprócz wyżej wymienionych szczególnie drastycznych przykładów ostatnie lata przyniosły szereg innych – trwonienia publicznych pieniędzy, prywaty, kolesiostwa, bądź budzących uzasadnione wątpliwości sytuacji faktycznych i prawnych „firmowanych” przez Zarząd województwa śląskiego.
W związku z powyższym chciałbym uzyskać od Pana Premiera odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Pan Premier, bądź minister właściwy do spraw administracji skorzystali
z uprawnienia zawartego w art. 80 ustawy o samorządzie województwa i zażądali informacji i danych (w bieżącej kadencji samorządu wojewódzkiego), dotyczących organizacji i funkcjonowania województwa śląskiego niezbędnych do wykonywania przysługujących uprawnień nadzorczych w świetle opisanych przeze mnie przypadków wskazujących na nieskuteczne wykonywanie zadań publicznych przez Zarząd województwa śląskiego? Czy była prowadzona pomiędzy Kancelarią Pana Premiera, Ministrem Administracji i Cyfryzacji a organami województwa śląskiego jakakolwiek korespondencja w ostatnich latach dotycząca powtarzających się
w sposób drastyczny negatywnych zjawisk związanych z wykonywaniem funkcji publicznych przez organ wykonawczy samorządu województwa śląskiego? - Czy Kancelaria Pana Premiera i Minister Administracji i Cyfryzacji analizowali przesłanki do zawieszenia Zarządu województwa śląskiego w związku
z przedłużającym się brakiem skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych (którego skutkiem są gigantyczne jak na wielkość budżetu województwa dodatkowe wydatki publiczne) i ustanowienia w jego miejsce osoby wyznaczonej przez Prezesa Rady Ministrów, bądź zarządu komisarycznego (zgodnie z art. 84 ust.2 i art.85 ustawy o samorządzie wojewódzkim)? - Czy Kancelaria Premiera i Minister Administracji i Cyfryzacji posiadają precyzyjne
i skuteczne procedury (decyzje, zarządzenia – Premiera, ministra właściwego
ds. administracji) pozwalające na dokonanie obiektywnej i regularnej oceny skuteczności wykonywania zadań publicznych przez organy samorządu województwa? Proszę o ich udostępnienie jako załącznika do odpowiedzi na niniejszą interpelację. - Jeśli przytoczone powyżej przykłady są przez Pana Premiera (jako organ ustawowo sprawujący nadzór nad samorządami wojewódzkimi) przyjmowane biernie do wiadomości, to jakie fakty w Pana ocenie i ministra właściwego ds. administracji musiałyby w Polsce zaistnieć, aby zastosować przesłanki do wdrożenia odwołania zarządu województwa?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek