Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do Pani Krystyny Szumilas, Minister Edukacji Narodowej w sprawie przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia przez Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.
Szanowna Pani
Krystyna Szumilas
Minister Edukacji Narodowej
Interpelacja poselska
w sprawie przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia przez Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Szanowna Pani Minister,
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”. Również ramowe statuty szkół ponad gimnazjalnych nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”.
Ważnym elementem systemu edukacji staje się wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru zawodu, kierunków kształcenia, kolejnych etapów kształcenia zawodowego, które rzutować będą na przebieg kariery zawodowej młodych ludzi. Oznacza to konieczność stworzenia takiego systemu doradztwa zawodowego, który zapewni uczniom nie tylko poznanie możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły, uczelnie wyższe, ale również wymagań jakie stawiają one kandydatom. Umożliwi także rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kwalifikacji i zainteresowań. Ponadto system doradztwa powinien zapewnić poznanie procesu aktywnego poszukiwania pracy, podejmowania decyzji oraz uświadomienie konsekwencji dokonywanych wyborów.
Właśnie wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zatrudniony w szkole doradca zawodowy koordynujący jego działania, stwarzają uczniowi realną możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej, poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy, uzyskania informacji o lokalnym rynku pracy, zaplanowania własnej kariery zawodowej.
Zatrudniony w szkole doradca zawodowy powinien pomagać uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji zawodowych ( osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości), w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy i w złagodzeniu startu zawodowego, to cel którego realizacja niesie wiele korzyści. Uczeń i jego rodzice w każdej chwili będą mieli zapewniony dostęp do usług doradczych, nie będą osamotnieni w rozwiązywaniu problemów edukacyjno- zawodowych.
W związku z tym uprzejmie proszę Pani Minister o precyzyjne odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy w każdej szkole gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej został zorganizowany Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest częścią programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły?
2. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało ramowy program realizowany przez Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego?
3. Jeżeli szkoła nie posiada doradców zawodowych, to czy ich funkcję ma pełnić wyznaczona przez dyrektora szkoły osoba? Jeżeli tak to jakie kwalifikacje powinna posiadać powyższa osoba?
4. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało jakikolwiek program mający na celu przygotowanie uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do wejścia na ciągle zmieniający się rynek pracy?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek