Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do o Pana Donalda Tuska Prezesa Rady Ministrów w sprawie stanu negocjacji ze stroną czeską, słowacką, austriacką i niemiecką w sprawie budowy i eksploatacji połączenia Dunaj – Odra – Łaba (DOL)
Jerzy POLACZEK
Poseł na Sejm RP
19 kwietnia 2013r.
Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Interpelacja poselska
w sprawie stanu negocjacji ze stroną czeską, słowacką, austriacką i niemiecką w sprawie budowy i eksploatacji połączenia Dunaj – Odra – Łaba (DOL)
w sprawie stanu negocjacji ze stroną czeską, słowacką, austriacką i niemiecką w sprawie budowy i eksploatacji połączenia Dunaj – Odra – Łaba (DOL)
Panie Premierze,
Projekt kanału Dunaj – Odra – Łaba został uwzględniony w umowach akcesyjnych podpisanych w 2004r. przez stare i nowe państwa członkowskie Unii Europejskiej.
Już w roku 2000 upoważnieni przedstawiciele Ministerstwa Środowiska Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Transportu i Łączności Republiki Czeskiej reprezentując swoje rządy podpisali Memorandum o współpracy przy przygotowaniu realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku Koźle – Ostrawa. Uznano wówczas, iż rzeka Odra na całej długości może stanowić istotny korytarz tranzytowy i znaczący element dla żeglugi w europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych.
Stwierdzono także, iż racjonalne i skoordynowane planowanie działań w jej górnym biegu w sposób uwzględniający przyszłe wielozadaniowe funkcje rzeki jest konieczne w celu wykorzystania jej zasobów wodnych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska oraz planowania i wdrożenia programów ochrony przed powodziami.
Wśród postanowień Memorandum zawarto także następujące zobowiązanie:
„Niżej podpisani uzgodnili:
że w celu dalszego postępu w przygotowaniach do odtworzenia i przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej trzeba niezawodnie dopracować nową, skoordynowaną wzajemnie koncepcję drogi wodnej Koźle – Ostrawa, przy merytorycznym i czasowym respektowaniu potrzeb ochrony przeciwpowodziowej w obu państwach. Koncepcja ta powinna być uwzględniana przy wszystkich następnych projektach i pracach, dotyczących wspomnianego odcinka Odry i jej rejonu, a także w ramach współpracy na wodach granicznych.”
W aneksie do Memorandum zawarto z kolei zapis o rozszerzeniu współpracy stron
o wspólne monitorowanie zagadnień europejskiego projektu połączenia wodnego Dunaj – Odra – Łaba z uwzględnieniem konieczności kontynuacji ochrony terenów i zasobów tego połączenia wodnego.
Współpraca polsko-czeska jest kontynuowana obecnie w ramach czesko-polskiej grupy roboczej do spraw kanału wodnego DOL. W roku 2011 strony uzgodniły warunki uczestnictwa w jej pracach strony słowackiej.
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym zwracam do Pana Premiera
o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Na jakim etapie faktycznym są aktualnie prace czesko-polsko-słowackiej grupy roboczej do spraw kanału wodnego DOL? Proszę o przekazanie podsumowania podejmowanych działań z udziałem strony polskiej w okresie 2000-2012.
2. Czy przedstawiciele polskiego rządu dokonali uzgodnień w ramach przedstawionego projektu połączenia Dunaj – Odra – Łaba z innymi partnerami m.in. ze stroną austriacką i niemiecką?
3. Jakiego rodzaju dokumenty w przedmiotowej kwestii i sprawach powiązanych
z nią podpisała strona polska ze swoimi sąsiadami – w szczególności ze stroną czeską? Jak są one realizowane w praktyce?
Już w roku 2000 upoważnieni przedstawiciele Ministerstwa Środowiska Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Transportu i Łączności Republiki Czeskiej reprezentując swoje rządy podpisali Memorandum o współpracy przy przygotowaniu realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku Koźle – Ostrawa. Uznano wówczas, iż rzeka Odra na całej długości może stanowić istotny korytarz tranzytowy i znaczący element dla żeglugi w europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych.
Stwierdzono także, iż racjonalne i skoordynowane planowanie działań w jej górnym biegu w sposób uwzględniający przyszłe wielozadaniowe funkcje rzeki jest konieczne w celu wykorzystania jej zasobów wodnych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska oraz planowania i wdrożenia programów ochrony przed powodziami.
Wśród postanowień Memorandum zawarto także następujące zobowiązanie:
„Niżej podpisani uzgodnili:
że w celu dalszego postępu w przygotowaniach do odtworzenia i przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej trzeba niezawodnie dopracować nową, skoordynowaną wzajemnie koncepcję drogi wodnej Koźle – Ostrawa, przy merytorycznym i czasowym respektowaniu potrzeb ochrony przeciwpowodziowej w obu państwach. Koncepcja ta powinna być uwzględniana przy wszystkich następnych projektach i pracach, dotyczących wspomnianego odcinka Odry i jej rejonu, a także w ramach współpracy na wodach granicznych.”
W aneksie do Memorandum zawarto z kolei zapis o rozszerzeniu współpracy stron
o wspólne monitorowanie zagadnień europejskiego projektu połączenia wodnego Dunaj – Odra – Łaba z uwzględnieniem konieczności kontynuacji ochrony terenów i zasobów tego połączenia wodnego.
Współpraca polsko-czeska jest kontynuowana obecnie w ramach czesko-polskiej grupy roboczej do spraw kanału wodnego DOL. W roku 2011 strony uzgodniły warunki uczestnictwa w jej pracach strony słowackiej.
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym zwracam do Pana Premiera
o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Na jakim etapie faktycznym są aktualnie prace czesko-polsko-słowackiej grupy roboczej do spraw kanału wodnego DOL? Proszę o przekazanie podsumowania podejmowanych działań z udziałem strony polskiej w okresie 2000-2012.
2. Czy przedstawiciele polskiego rządu dokonali uzgodnień w ramach przedstawionego projektu połączenia Dunaj – Odra – Łaba z innymi partnerami m.in. ze stroną austriacką i niemiecką?
3. Jakiego rodzaju dokumenty w przedmiotowej kwestii i sprawach powiązanych
z nią podpisała strona polska ze swoimi sąsiadami – w szczególności ze stroną czeską? Jak są one realizowane w praktyce?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek