Poniżej zamieszczam interpelację poselską skierowaną do o Pana Donalda Tuska Prezesa Rady Ministrów w sprawie w sprawie stanu działań na rzecz Kanału Śląskiego i drogi wodnej Górnej Wisły jako części III Korytarza Transportowego
Poseł na Sejm RP
12 kwietnia 2013r.
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
w sprawie stanu działań na rzecz Kanału Śląskiego i drogi wodnej Górnej Wisły jako części III Korytarza Transportowego
III paneuropejski Korytarz Transportowy biegnie od Berlina przez Drezno na wschód do przejścia granicznego Gorlitz – Zgorzelec, następnie przez Wrocław, Opole , Gliwice, Katowice, Kraków, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę do Lwowa o Kijowa. Został uznany za jeden z najbardziej perspektywicznych kierunków rozwoju transportu na osi Europa – Azja. Niestety z wielu względów nadal jest wykorzystywany w celach transportowych w znikomym zakresie – zaledwie 1% całości transportu w kierunku wschodnim odbywa się tą drogą.
Polska zajmuje szczególne miejsce na mapie sieci transportowej Unii Europejskiej jako subregionalny węzeł komunikacyjny, w którym krzyżują się główne arterie komunikacyjno-transportowe Europy Środkowej przebiegające z zachodu na wschód
i z północy na południe.
Paneuropejskie mulitmodalne korytarze transportowe są budowane głównie w oparciu o autostrady i drogi ekspresowe oraz międzynarodowe magistrale kolejowe, transport powietrzny oraz systemy energetyczne i telekomunikacyjne. Duże znaczenie ma także transport wodny w oparciu o porty morskie i śródlądowe wodne szlaki transportowe.
Nakłady inwestycyjne na transport i infrastrukturę transportową w Unii sięgają ok. 1% unijnego PKB. W sektorze transportowym pracuje 5-6% czynnej zawodowo ludności Unii.
Wspólną politykę transportową uznaje się powszechnie za jedno z najważniejszych narzędzi służących dynamizowaniu i wzrostowi konkurencyjności Unii jako obszaru gospodarczego, a także sprawnego działania i rozwoju rynku wewnętrznego oraz zapewnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej UE.
Polska wraz z innymi 10 krajami Unii (Estonia, Łotwa, Litwa, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia i Cypr) bierze udział w projekcie Transport Infrastructure Needs Assessment (TINA), który został powołany do rozwiązywania wszelkich spraw formalnoprawnych, organizacyjno-technicznych i ekonomiczno-finansowych realizacji praktycznego wcielania projektu TEN-T. Działania projektu TINA są finansowane z funduszy PHARE. Jego celem jest opracowanie programu rozwoju sieci transportowych w korytarzach paneuropejskich.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Na jakim obecnie etapie zaawansowania znajdują się działania rządu na rzecz Kanału Śląskiego i drogi wodnej Górnej Wisły jako części III Korytarza Transportowego?
2. W jakim zakresie Polska zaangażowała się w działania projektu TINA? Czy któreś
z tych działań dotyczyło Kanału Śląskiego oraz drogi wodnej Górnej Wisły?
3. Na jakim obecnie stadium realizacji znajduje się przyjęty jako uchwała Rady Ministrów (nr 151/2011 z dnia 9 sierpnia 2011r.) „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły” w odniesieniu do tej części jego treści, która skupia się na minimalizowaniu zagrożenia powodziowego i równoczesnego przywracania niezbędnej głębokości tranzytowej na górnej Wiśle umożliwiających prowadzenie bezpiecznej żeglugi śródlądowej?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek