Poniżej zamieszczam interpelację poselską w sprawie sytuacji finansowej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Szanowny Pan
Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury i Budownictwa
Interpelacja poselska w sprawie sytuacji finansowej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Szanowny Panie Ministrze
Zgodnie z planem finansowym Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej sporządzonym dla potrzeb ustawy budżetowej na 2016r. stan środków pieniężnych na początek bieżącego roku określono na ponad 355 mln złotych.
Jednocześnie na rok 2016 zaplanowano są przychody ze sprzedaży usług nawigacyjnych i pozanawigacyjnych w wysokości 722 mln złotych, a koszty funkcjonowania na prawie 790 mln złotych, tj. prawie 70 mln złotych poniżej przychodów. Na koniec roku 2016 Agencja planuje, iż będzie dysponować środkami pieniężnymi w wysokości nieco ponad
217 mln złotych, tj. o ponad 138 mln złotych mniej niż na początku roku 2016.
Głównym źródłem wpływów do Agencji są środki pieniężne pochodzące z opłaty za nawigacyjne usługi trasowe. Obecnie na lata 2014-2019 PAŻP obowiązują mierniki ustalone w Planie Skuteczności Działania (PSD), w tym stawka jednostkowa opłat za nawigacyjne usługi trasowe na poziomie nieco ponad 34 Euro.
Mając na uwadze:
– stan środków pieniężnych w PAŻP,
– wielkość wypływu środków pieniężnych w roku 2016,
– prawdopodobny porównywalny z rokiem obecnym wypływ środków pieniężnych
w kolejnych latach obowiązywania PSD,
– wysokość stawki jednostkowej za nawigacyjne usługi trasowe obowiązującej w PSD na lata 2014-2019,
zwracam się do Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi i przedstawienie informacji na poniższe zagadnienia:
- Czy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w oparciu od przedstawione wyżej kwoty
w okresie obowiązywania Plany Skuteczności Działania na lata 2014-2019 jest zagrożona utratą płynności finansowej? - Jeżeli tak, proszę o szczegółową informację o przyczynach powstania zagrożenia utratą płynności; kiedy one powstały; kto ponosi odpowiedzialność za taki stan rzeczy oraz czy, kiedy i jakie środki zapobiegawcze zostały już podjęte i jakie działania planuje się jeszcze podjąć w celu uniknięcia tego zagrożenia?
- Proszę o szczegółową informację o przyczynach znacznego wypływu środków pieniężnych oraz znacznego przerostu kosztów nad przychodami przekraczającym poziom wynikający z mechanizmu rozliczeniowego stawek opłat nawigacyjnych za lata ubiegłe.
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek