– Składamy projekt rezolucji w sprawie wezwania Rady Ministrów do niezwłocznego podjęcia działań na forum międzynarodowym w celu prezentacji polskiego stanowiska w sprawie badania przyczyn katastrofy polskiego statku powietrznego Tu-154M na terytorium Federacji Rosyjskiej w dniu 10 kwietnia 2010 roku – mówi poseł Jerzy Polaczek.
Warto odnotować, że projekt rezolucji przygotowanej przez posła Jerzego Polaczka porusza kluczowe kwestie związane z katastrofą smoleńską i odwołuje się wyłącznie do merytorycznych aspektów katastrofy.
O projekcie rezolucji czytamy dziś na witrynie KP PIS (czytaj >>TU<<). Zapraszamy do lektury projektu rezolucji [kliknij >>TU<< – format pdf, lub czytaj poniżej].
Projekt
REZOLUCJA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia …………………… 2011 r.
w sprawie wezwania Rady Ministrów do niezwłocznego podjęcia działań na forum międzynarodowym w celu prezentacji polskiego stanowiska w sprawie badania przyczyn katastrofy polskiego statku powietrznego Tu-154M na terytorium Federacji Rosyjskiej w dniu 10 kwietnia 2010 roku
W przeddzień pierwszej rocznicy największej tragedii jaka spotkała Państwo Polskie po 1945 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej dostrzega konieczność dogłębnego i pełnego wyjaśnienia przyczyn katastrofy, w której tragiczną śmierć ponieśli Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński wraz z małżonką oraz wybitni przedstawiciele Narodu Polskiego, w tym piętnastu posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej reprezentujących wszystkie siły polityczne.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża swój sprzeciw wobec sposobu prowadzenia przez Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) badania przyczyn katastrofy samolotu Tu-154M na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz jego wniosków zawartych w raporcie końcowym.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza, że odpowiedzialność za wyjaśnienie przyczyn tej katastrofy ponosi Rada Ministrów.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, biorąc pod uwagę, że:
– katastrofa polskiego statku powietrznego Tu-154M, jaka miała miejsce w dniu 10 kwietnia 2010 roku na terytorium Federacji Rosyjskiej, nie ma precedensu w historii lotnictwa,
– nie doszło do przekazania stronie polskiej uprawnienia do przeprowadzenia badania ustalenia okoliczności tego wypadku na podstawie decyzji właściwych władz obydwu stron,
– na mocy decyzji obydwu państw, przepisy Załącznika nr 13 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., miały mieć w pełni bezpośrednie zastosowanie do postępowania w sprawie badania przyczyn wypadku i powinny byćń wynikających z prawa miejsca zdarzenia, stosowane bez ogranicze
– uwagi strony polskiej do projektu raportu MAK badającego wypadek nie zostały uwzględnione, a Komisja MAK uznała „badanie zdarzenia lotniczego z udziałem samolotu Tu-154M numer boczny 101 Rzeczypospolitej Polskiej, zaistniałego 10 kwietnia 2010 roku w rejonie lotniska Smoleńsk „Północny”, za zakończone”[1],
– strona polska, działając poprzez Akredytowanego Przedstawiciela, wyznaczonego zgodnie z Załącznikiem nr 13 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., wielokrotnie zwracała się do strony rosyjskiej o udostępnienie danych i dokumentów istotnych z punktu widzenia badania przyczyn wypadku lotniczego, nie otrzymując większości z nich do chwili obecnej,
– wzywa Radę Ministrów do niezwłocznego podjęcia działań na forum międzynarodowym w celu prezentacji polskiego stanowiska w sprawiebadania przyczyn katastrofy polskiego statku powietrznego Tu-154M na terytorium Federacji Rosyjskiej w dniu 10 kwietnia 2010 roku.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów w szczególności do:
1. Powiadomienia Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) o działaniach podjętych na podstawie niniejszej Rezolucji, wraz z wnioskiem o zbadanie, czy Federacja Rosyjska jako państwo odpowiedzialne za prowadzenie badania wypadku nie naruszyła powszechnie uznanej zasady zapewnienia niezależności i obiektywizmu działania organu prowadzącego badanie wypadku lotniczego, a także sprawdzenia ewentualnego naruszenia przez MAK przepisów rosyjskiego prawa lotniczego;
2. Przekazania Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, do której obowiązków należy stanie na straży zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, informacji o działaniach podjętych na podstawie niniejszej Rezolucji wraz z oficjalnym pytaniem odnośnie możliwości zastosowania przepisów prawa europejskiego do dalszych działań związanych z wypadkiem samolotu TU-154M z dnia 10 kwietnia 2010 r. wraz z wnioskiem o zbadanie przez tę agencję raportu końcowego MAK i przedłożenie opinii w tej sprawie do Rady ICAO;
3. Przedstawiania Sejmowi RP kwartalnych raportów z działań zrealizowanych w tym zakresie przez Radę Ministrów i podległe jej organy począwszy od dnia 31 marca 2011 r.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązuje Marszałka Sejmu do przesłania niniejszej Rezolucji parlamentom państw – członków Unii Europejskiej, Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, a także Sekretarzowi Generalnemu Paktu Północnoatlantyckiego.
[1] Raport Końcowy z Badania Zdarzenia Lotniczego katastrofy Tu-154M numer boczny 101 Rzeczpospolitej Polskiej Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, s. 214.